Sofia får älvorna att skimra

När ridån går upp för ”Månskensprinsen” på Wasa Teater i mars bär alla skådespelare kostymer designade av Sofia Pantouvaki. Den nyskrivna pjäsen är i första hand riktad till barn, men Pantouvaki säger att bara för att publiken är ung betyder det inte att kostymerna ska vara förenklade.

Sofia Pantouvaki är född i Grekland men under de senaste åtta åren har hon bott i Finland. Det var jobbet som förde henne hit, hon är professor i kostymdesign på Aaltouniversitetet i Helsingfors. Det här är inte första gången som hon designar kostymerna till en produktion på Wasa Teater, hon gjorde kläderna till ”Aladdin och den magiska lampan” år 2017.

— Jag har väldigt fina minnen från Vasa. Samarbetet med teaterpersonalen var väldigt smidigt. Vi hade mycket kreativ tid tillsammans, och de försökte lära mig svenska vilket resulterade i många skratt.

Effekter i dräkter

”Månskensprinsen” är en nyskriven föreställning av Maria Turtschaninoff och Anna Simberg. I pjäsen får publiken följa en prins som är vaken på nätterna och sover på dagarna, och som aldrig lämnar slottet där han bor tillsammans med drottningen och tre älvor. Det vill säga tills Tea dyker upp och de tillsammans beger sig ut på upptäcktsfärder i staden.

— Det är en spännande och rätt så allegorisk berättelse. Jag har fått läsa flera olika versioner av texten och så småningom har jag börjat se kostymerna framför mig. Den största utmaningen blir att få älvornas dräkter att skimra på scenen.

Kostymer mera än kläder

Kostymerna är mer än bara kläder, de hjälper publiken att förstå rollfigurerna och ger en inblick i hur världen som pjäsen utspelas i ser ut.

— Jag håller i åtanke att pjäsen riktas till barn, men jag designar inte särskilt för barnen. Jag förenklar inte min design bara för att publiken är ung, tvärtom är de unga så exponerade för bilder och berättelser att allt vi gör behöver vara intressant och berikande för dem. Jag strävar efter att undvika stereotypier och försöker visa alternativa sätt för hur en person kan vara och se ut.

Pantouvaki har även jobbat med kostymdesign för opera, modern dans och balett, men teatern är speciell eftersom det under repetitionsperioden finns utrymme för samarbete med skådespelarna.

— Dräkterna blir skådespelarnas verktyg som hjälper dem att komma in i rollen.

Tillbaka till Månskensprinsen.

Aktuellt

Beställ Wasa Teaters nyhetsbrev Klicka här