Festerna – och livet där emellan är en pjäs som kombinerar komedi med drama, familjekonflikter med slapstick, klimakterievåndor med klimatångest. Pjäsen är skriven av Marina Meinander och Kirsi Porkka, med översättning av Marit Berndtson och regisseras av Antti Silvennoinen.
Festerna – och livet där emellan har tidigare spelats på Nationalteatern i Helsingfors och på Joensuus stadsteater. Den 20.9.2025 får föreställningen svenskspråkig premiär på Wasa Teaters stora scen. Föreställningen spelas fram till den 10.1.2026.
Med en lekfull och öppen scenestetik där skådespelarna bygger och river scenografin inför publik, bjuds vi in till ett rum där inget är dolt – varken känslor, konflikter eller naturens närvaro. Här skruvas nästan Bergmanska relationer och hemligheter upp till farstempo och vi får skratta åt och med karaktärernas tillkortakommanden men också genuina försök att hitta tillbaka till varandra allt medan temperaturen stiger både inne och ute.
– Det talas mycket om behovet att spela nyskrivna inhemska texter men ofta blir det marginaliserade produktioner med få föreställningar. Inte hos oss. Vi går “all in” och gör en riktigt stor produktion på stora scenen med 10 skådespelare, rokokodräkter, fyrverkerier och en livslevande björn på scenen, säger teaterchef Linda Zilliacus.
I föreställningen Festerna står kvinnorna i fokus. Genom Eva, Sara och Karin träffar vi tre generationer Andersson som möts för att fira bröllopsdag, valborg och födelsedagskalas. För såna är vi människor. Vi ordnar fester. Vi bjuder till, ibland för mycket. Sen försöker vi hämta andan innan det är dags för nästa fest. Vi arbetar, gör rätt för oss, presterar. Och där emellan sker det där som kallas livet.
På Wasa Teater pågår just nu en revolution bakom kulisserna. I föreställningen Dinosauria, riktad till barn i åldern 4 till 8 år, får publiken möta dinosaurier som navigerar kärlek, pinsamheter och konflikter – allt i ett färgglatt, lekfullt scenrum.
Nästan lika spännande som själva berättelsen är den förändring som sker i verkstäderna. För Dinosauria är Wasa Teaters första produktion enligt Theatre Green Book, en internationell standard för hållbar scenkonst. Och i centrum för detta arbete står Ina Nordberg, föreståndare för kostymateljén.
— Vi ser det som ett pilotprojekt, säger Ina. Målet är att förändra tankemönstren för alla inblandade – inte bara i verkstaden, utan i hela huset.
Ett grönt ramverk för framtiden
Theatre Green Book (TGB), som utvecklades i Storbritannien, ger teatrar ett konkret ramverk för att minska sin klimatpåverkan. Det handlar bland annat om att återanvända material, undvika miljöfarliga ämnen och planera för en scenografi och kostymdesign som kan leva vidare efter premiär. I Dinosauria syns det bland annat genom att över hälften av allt material är återbrukat eller kommer från överskottslager. Målet är att minst 65 % av materialet ska kunna återanvändas eller doneras efteråt.
— Vi har t.ex. valt bort sprayfärger och PVC-baserade konstläder som innehåller skadliga kemikalier, berättar Ina. Och vi har tänkt hela vägen – från designidé till vad som händer med dräkterna efter sista föreställningen.
Kostymerna i Dinosauria kommer inte att plockas isär eller slängas. Istället planeras de att hyras ut eller återanvändas i framtida produktioner. Det handlar både om miljöhänsyn och om resurssmart teaterverksamhet.
Från vision till vardag
För Ina Nordberg är hållbarhet inte ett nyväckt intresse – det har varit en självklar del av hennes arbete sedan hon började på Wasa Teater för tio år sedan.
— När jag kom hit fanns det ingen större kunskap eller vilja att arbeta grönt, men jag började i det lilla – bytte ut vissa material, dokumenterade, skapade ett eget rapporteringssystem. TGB ger oss nu ett gemensamt språk och en struktur.
Det mest avgörande skedet är, enligt Ina, designfasen. Det är här förutsättningarna skapas för en hållbar produktion. Därför måste scenograf och kostymdesigner involveras tidigt och vara införstådda med de gröna målen.
— Det kan vara en utmaning, särskilt när konstnärliga visioner krockar med praktiska begränsningar. Men jag tror att det är möjligt att kombinera en stark konstnärlig vision med hållbara val – det kräver bara att vi alla sätter oss in i tankesättet.
Syns det för publiken? Kanske – kanske inte
Publiken som möter Dinosauria ser färgglada dräkter, fantasifulla karaktärer och ett lekfullt scenrum – men hållbarhetsarbetet bakom måste inte vara synligt.
— Det är egentligen upp till designern om det ska märkas, säger Ina. Vissa väljer att visa återbruket som en del av det estetiska uttrycket. I Dinosauria är det inte så tydligt, men det är inte heller poängen. Konsten måste få ta plats – och den gröna omställningen ska fungera som en grund, inte en begränsning.
En bransch i förändring
Ina menar att många teatrar fortfarande saknar tillräcklig kunskap om hållbar kostymproduktion. Hon efterlyser mer utbildning och framför allt ett större ansvar från institutionerna.
— Det är institutionerna som måste driva förändringen. Om vi vill ha en hållbar teaterbransch 2030, som TGB strävar efter, så måste det här bli norm, inte undantag.
Med Dinosauria som föregångare hoppas Ina att Wasa Teater kan visa vägen – både lokalt och nationellt.
— Det är små steg, men tillsammans gör de skillnad. Och om vi lyckas förvandla ett gäng kärlekstörstande dinosaurier till förebilder för hållbar scenkonst – då har vi verkligen gjort något fint.
Wasa Teater är stolta över att presentera ”KAJ WAS HERE”, en interaktiv utställning som firar de framgångsrika produktionerna av KAJ på våra scener. Utställningen är öppen från den 30 april till den 31 augusti 2025.
KAJ gjorde sitt första uppträdande på Wasa Teater 2014 med Pjas elo Pjäs som mottogs med stående ovationer efter uruppförandet. Ursprungligen planerades tre föreställningar, men på grund av enorm efterfrågan utökades det till hela 24 – en tydlig indikation på hur starkt deras publikgenomslag var redan då.
Firar långvarigt samarbete
Under åren har KAJ haft ett tätt och framgångsrikt samarbete med Wasa Teater, vilket har resulterat i flera kritikerrosade och publikdragande produktioner:
Gambämark (2018) – En nyskriven musikal om en fiktiv österbottnisk by som beslutar sig för att bygga en mur och utropa självständighet. Med en blandning av humor, samhällssatir och träffsäker dialekt blev föreställningen en stor succé och lockade en bred publik. Låtar som Hald käftan nu dansar vi, Det här är min by och Hitton Litton har varit obönhörliga öronmaskar hos många, även länge efter att den sista föreställningen spelats.
Botnia Paradise (2021) – En kryssningsmusikal som tar med publiken ombord på Östersjöns billigaste kryssningsfartyg, där varje kryssning utvecklas till en livskris för både passagerare och besättning. Med bufféer, tax-free-shopping och nattklubbskaos bjöd föreställningen på igenkänning och skratt. I efterhand ter sig låten Västerut som en profetia och med schlagerlåten Beverly Hills visade KAJ redan 2021 på Wasa Teater att deras plats på Eurovision-scenen är självklar.
Vad erbjuder utställningen?
På utställningen får besökarna bekanta sig med fotografier och videoklipp från föreställningarna, se hur teatermagi skapats med dräkter, rekvisita och scenografielement. Bland annat får de snabba scenbytena i schlagerhiten ”Beverly Hills” en egen hörna. Utställningen ”KAJ WAS HERE” erbjuder också unika intervjuer och inblickar bakom kulisserna.
Besökarna kan uppleva muren från ”Gambämark” och utmana makten i det lilla samhället genom att sätta sig i Kurt Bymans ikoniska tron. Syjuntan visar prov på gräsrotsuppror och Mäskis-Gunnar lär ut danssteg. Kryssningsvärdinnan Sinikka välkomnar alla ombord på ”Botnia Paradise” och i Svanen Svantes barnhörna finns program för barnen. På innergården finns förstås en bastu.
Vi ser fram emot att välkomna gäster från när och fjärran till denna unika utställning som hyllar KAJ:s kreativa resa och deras långvariga samarbete med Wasa Teater.
Info
Utställningen visas på Wasa Teater, Sandögatan 7, 65100 Vasa
Utställningen produceras i samarbete med:
Humorgruppen KAJ
Stiftelsen Wasa Teater
Vörå kommun
Repertoaren för spelåret 25–26 bjuder på både nutida dramatik, internationella succéer och innovativa teaterkoncept – en repertoar som riktar sig till både trogna och nya besökare.
”Vi vill skapa föreställningar som engagerar och berör, oavsett om du är en van teaterbesökare eller upplever teater för första gången”, säger Ann-Luise Bertell teaterchef på Wasa Teater.
Från kärlek och dinosaurier till skräck och släktdrama
Hösten inleds med en traditionell turné för daghem i Österbotten. I år samarbetar Wasa Teater med den fria teatergruppen Teater Povre under ledning av Agneta Lindroos. Tillsammans skapas barnföreställningen Dinosauria – en lekfull och känslosam historia om kärlek, vänskap och dinosaurier.
På Stora scen inleds säsongen med premiären av Festerna, en modern finländsk dramakomedi av Marina Meinander och Kirsi Pokka. I Eevas familj mäts människovärdet i prestationer. När hon först förlorar jobbet och sen får skilsmässobeskedet från Heikki – mitt under deras 30-åriga bröllopsdagsfest – börjar fasaden rämna. Medan yngsta sonen Oliver flyttar hemifrån och dottern Sara balanserar på gränsen till utbrändhet i finansvärlden, tvingas alla i denna konflikträdda familj till slut möta det som ingen vågat säga högt. Det blir en pinsamt rolig fest där allt bokstavligen rasar samman – och vi är alla bjudna! Allt medan naturens krafter gör sig påminda bygger och river skådespelarna världar framför publikens ögon. Festerna regisseras av nyutexaminerade Antti Silvennoinen.
På teaterns lilla scen Vasallen och på turné i Österbotten spelas Kunskapskabarén & de sju dygderna, en föreställning där vetenskap möter humor. Konceptet, skapat av Magnus Nylander i Lund, är en underhållande mix av akademisk kunskap och improvisationsteater. Fem forskare från Vasa, Åbo och Lund tolkar de sju dygderna på oväntade och underhållande sätt varvat med improviserade sketcher. Alltihop ackompanjerat av livemusik.
Prisbelönt rysare i höstmörkret
För första gången någonsin satsar Wasa Teater på en thriller på Stora scen. 02:22 A Ghost Story, skriven av Danny Robins, är en rysare som har hyllats internationellt och nu får sin finlandssvenska premiär. När Jenny varje natt klockan 02:22 hör en gråtande mansröst genom babymonitorn, börjar hon misstänka att deras nyrenoverade hus döljer en mörk hemlighet. Tillsammans med sin skeptiske man och två vänner bestämmer hon sig för att ta reda på sanningen – men hur skiljer man på inbillning och verklighet? Regisserar gör Ida Kronholm, som senast satte upp Botnia Paradise på Wasa Teater.
”Bredden i repertoaren bäddar för ett mycket givande spelår. Jag tror att både grupper och privatpersoner kommer att vilja boka in två om inte tre besök nästa säsong”, säger försäljningschef Simon Ventus.
I början av 2026 gör den uppskattade babypjäsen OAS comeback. Föreställningen skapas i samarbete med Unga Scenkompaniet och Dialog och riktar sig till barn i ålder 1-3 och deras föräldrar.
Spelåret avslutas med en älskad klassiker – Hans & Greta, regisserad av Lina Ekblad. Föreställningen bygger på dramatikern Lucy Kirkwoods version av den välkända sagan. I en tid av hungersnöd möter syskonen Hans och Greta faror i en värld fylld av spänning, humor och hjärtevärmande ögonblick. Pjäsen framförs huvudsakligen på rim och utforskar teman som mod, samarbete och familjeband – en perfekt föreställning för både skolklasser och familjer.
Nomineringen lyder: ”Qvickström gör ett berörande och mångsidigt rollarbete – vi följer rollpersonen från tonåren till 107-års ålder. Qvickström glädjer med sin omvandlingsförmåga, då hennes exakta kontroll av kroppsspråk, röst och habitus på ett trovärdigt sätt föråldrar karaktären inför åskådarnas ögon. Ett rollarbete som berör djupt. 90 minuter på scen med denna intensitet är en topprestation.” De åtta kandidaterna representerar de bästa skådespelarprestationerna på teatrar runtom i Finland, under år 2024. Priset till vinnaren delas ut på Thalia-galan den 24 mars 2025 i Helsingfors.
Tove Qvickström utbildade sig till skådespelare vid Teaterhögskolan i Helsingfors 1999-2003. Före det även på Nordiska folkhögskolan i Göteborg samt på Dell’arte School of Physical Theatre i Kalifornien. Hon har arbetat på de flesta finlandssvenska teatrarna såväl som på det fria teaterfältet. Under åren har hon på Wasa Teater setts i föreställningar som Mor Kurage och hennes barn, Den första dagen, Botnia Paradise, Snöfall samt Tårtljus för vilken hon nu erhåller nomineringen. Våren 2025 spelar hon i den delvis självbiografiska monologen Vila kan man göra i graven som hon också själv skrivit. Tove har också jobbat som sjukhusclown och haft roller i kortfilmer samt tv-serier. Senast i Tandfens julkalender på Yle.
År 2021 erhöll hon Stina Krooks Stiftelses stipendium för framstående insatser inom scenkonsten. Tove Qvickström hör till Wasa Teaters ensemble sedan 2015.
Nomineras för rollen som Stina i Tårtljus
Tove Qvickström nomineras till årets teaterskådespelare av Finlands Skådespelarförbund för rollen som Stina i föreställningen Tårtljus. Nomineringen lyder: Qvickström gör ett berörande och mångsidigt rollarbete – vi följer rollpersonen från tonåren till 107-års ålder. Qvickström glädjer med sin omvandlingsförmåga, då hennes exakta kontroll av kroppsspråk, röst och habitus på ett trovärdigt sätt föråldrar karaktären inför åskådarnas ögon. Ett rollarbete som berör djupt. 90 minuter på scen med denna intensitet är en topprestation.
Branschen nominerar skådespelare som gör exceptionella intryck
Varje år belönar Skådespelarförbundet en skådespelare som gjort en utmärkande rollprestation på en teater med titeln Årets Teaterskådespelare. Åtta karismatiska och fängslande skådespelare, som med sina rollarbeten har gjort ett exceptionellt intryck, har nominerats. Kandidaterna representerar de bästa skådespelarprestationerna på teatrar runtom i Finland, under år 2024.
Det traditionella kollegieprisets vinnare väljs genom en omröstning bland skådespelarna. Teaterskådespelarprisets vinnare offentliggörs på Thalia-galan som ordnas den 24.3.2025 i Helsingfors.
Priset Årets Teaterskådespelare har delats ut sedan år 2010.
Tårtljus spelas ännu fem gånger fram till 22.3.2025.
Samkommunstyrelsen för Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur har på sitt möte 10.2.2025 valt Linda Zilliacus till ny teaterchef för Wasa Teater.
Tjänsten som teaterchef lockade 21 sökande, varav nio intervjuades.
– Vi hade väldigt bra sökande till tjänsten och är nu väldigt glada över att få Linda Zilliacus till vår organisation. Hon har en gedigen erfarenhet från branschen och ett starkt kontaktnät som kommer vår teater till nytta, säger Martin Norrgård, direktör för Söfuk.
Linda Zilliacus tillträder som teaterchef från och med 1.8.2025.
– Vi kommer säkert att ha henne på plats lite innan det enligt överenskommelse, det är något vi kommer att se närmare på inom kort, fortsätter Norrgård.
Livsfarligt på allvar! – ett svårtolkat mordmysterium hade premiär den 10 oktober 2024 på Svenska Teatern där den fick ett strålande mottagande av såväl publik som recensenter. Föreställningen är en samproduktion av DuvTeatern, Konstuniversitetets Teaterhögskola och Svenska Teatern. Tillsammans har de skapat en unik föreställning där publik och ensemble samlas kring frågan om hur vi kan förstå varandra lite bättre.
”Livsfarligt, tankeväckande och sanslöst underhållande mordmysterium”
– Borgåbladet, Mats Liljeroos
Föreställningen Livsfarligt på allvar! är livsfarlig, på allvar. Två syskon har nyligen förlorat sina föräldrar och nu ska testamentet öppnas. Det urartar snabbt i en huvudlös härva av missförstånd och förvirring och innan man vet ordet av befinner sig publiken mitt i ett mordmysterium.
Idén till föreställningen kom från DuvTeaterns skådespelare som den här gången ville skapa en föreställning med humor och action, alltså tog DuvTeatern återigen an sig en helt ny genre, nämligen deckargenren. Manus är skrivet av arbetsgruppen och föreställningen har regisserats av DuvTeaterns konstnärliga ledare Mikaela Hasán.
Livsfarligt på allvar! Foto: Svenska Teatern / Cata Portin
På scenen i vår står skådespelare från DuvTeatern, magisterstuderande från Teaterhögskolans svenskspråkiga skådespelarutbildning, skådespelande teckenspråkstolk Ellen Hoang samt skådespelarna Sonia Haga från Svenska Teatern, Christoffer Strandberg och Silva Belghiti. Belghiti är den första teckenspråkiga skådespelaren som utexaminerats från Konstuniversitetets Teaterhögskola.
Livsfarligt på allvar! är en på många sätt avancerad och modern produktion. Här har regissören Mikaela Hasán lyckats mer än väl att hålla i trådarna och leverera en helhet som håller publiken i sitt grepp.
– Arbetarbladet, Topi Lappalainen
Med pjäsen Livsfarligt på allvar! firar DuvTeatern sitt 25 årsjubileum
DuvTeatern har varit verksam sedan 1999 och teaterns fasta ensemble består av skådespelare med intellektuell funktionsvariation. DuvTeatern har sedan den grundades haft målet att samarbeta med och skapa möten mellan olika konstinstanser och scenkonstnärer.
Wasa Teaters mission är att trygga ett kvalitativt och tillgängligt utbud på svenska för alla befolkningsgrupper i hela regionen.
– Gästspel berikar vår repertoar och vi är speciellt glada att kunna erbjuda Österbottningarna den här givande teaterupplevelsen i samarbete med DuvTeatern, säger teaterchef Ann-Luise Bertell
Livsfarligt på allvar! Foto: Svenska Teatern / Cata Portin
Kreativ tillgänglighet
I arbetet med Livsfarligt på allvar! har det konstnärliga teamet inspirerats av tillgänglighetstänk från den samtida brittiska scenkonsten. Man har använt publikens och konstnärernas olika behov av tillgänglighet som inspiration i det konstnärliga arbetet. Hela teamet, ljuddesigner, scenograf, kostymdesigner, dramaturg, skådespelare, regissör och många andra, har inspirerats av och undersökt hur tillgänglighetslösningar kan integreras i arbetet redan från början av processen.
Strävan är att teckenspråk, syntolkning och lättillgänglig kommunikation blir en tillgång för helheten och för alla som kommer för att uppleva föreställningen. Den kreativa tillgängligheten i föreställningen har utforskats inom ramen för DuvTeaterns projekt “TIKSI – tillgänglighet som konstnärlig strategi och inspiration”. TIKSI är ett scenkonstnärligt utvecklingsprojekt (2023-2025) som undersöker, utvecklar och sprider kunskap om kreativ tillgänglighet. Läs mer om TIKSI-projektet här.
Teaterföreställningen utstrålar värme och glädje och med tanke på hur mångsidigt tillgängligheten beaktas, är det järnhård professionalitet som står bakom.
På scenen möts:
Silva Belghiti, Josef Donner (TeaK), Krister Ekebom, Roy Eriksson, Sonia Haga (SvT), Marina Haglund, Yvonne Heins, Ellen Hoang, Karolina Karanen, Ida-Lotta Knuuttila, Bella Paasimäki (TeaK), Tanya Palmgren, Sara Sandén, Elias Simons, Christoffer Strandberg, Willjam Tigerstedt (TeaK)
Idé och koncept: DuvTeatern
Text: Arbetsgruppen
Regi: Mikaela Hasán
Dramaturgi: Mikaela Hasán, Sanna Huldén
Konstnärlig assistent: Sanna Huldén
Föreställningsdramaturg: Nina-Maria Häggblom
Scenografi, video- och ljusplanering: Milla Martikainen
Scenografi- och videoassistent: Tiina Pietiläinen (Konstuniversitetets Teaterhögskola, utbildningsprogrammet för design i scenkonst)
Kostymplanering: Meri Craig (Aalto universitetet, magisteravhandlingens konstnärliga komponent inom kostymdesign)
Hår- och maskplanering: Maria Karhu
Ljudplanering och nyskriven musik: Kristian Ekholm
Ljusplanering: Tom Laurmaa
Turnétekniker: Oscar Fagerudd
Rekvisitör och påklädare: Anne Mustarastas
Rep-, scen- och backstageassistenter: Sara Sandén, Sara Haapalahti, Linnea Sundblom
Tillgänglighetskonsulter: Riikka Hänninen, Silva Belghiti, Ellen Hoang, Ragnar Bengtström
Producenter: Marie “Mojo” Finne, Annina Blom (DuvTeatern), Maria Kaihovirta (TeaK), Taru Kirves (Svenska Teatern)
Forskare: Riikka Papunen (TIKSI-projektet)
Åldersrekommendation: från 10 år
Föreställningen textas till finska, svenska och engelska
Har du frågor eller vill du intervjua någon? Vänligen kontakta:
Sara Sandén / DuvTeatern
0505352886
sara.sanden@duvteatern.fi
Simon Ventus
Försäljningschef
06 3209 316
simon.ventus@wasateater.fi
Wasa Teater
Wasa Teater och Mehiläinen har skapat ett helhetskoncept som adresserar något många av oss tampas med: konsten att orka, återhämta oss och hitta balans i tillvaron. Vårt gemensamma mål är att ge verktyg, insikter och framför allt – en möjlighet att andas ut.
Wasa Teater producerar monologen Vila kan man göra i graven av och med Tove Qvickström. Föreställningen utforskar människans plats i en prestationsinriktad värld och behandlar teman som skam och otillräcklighet. Med personliga erfarenheter och en längtan efter balans, skriver Tove om perfektionism, utmattning, sömnlöshet och känslan av att inte räcka till. Föreställningen bjuder på igenkänningsfaktorer, humor och självironi.
– Ett strategiskt mål för Wasa Teater är att vara i aktiv dialog med det omgivande samhället. Därför är det logiskt att vi skapat ett rekreationsdags-koncept tillsammans med Mehiläinen och deras experter, säger Wasa Teaters försäljningschef Simon Ventus
Vi bjuder in till en eftermiddag med ett nytt TYKY-koncept: Föreställning + Expertföreläsning om återhämtning
Inled dagen med en härlig lunch på Ernst Salonger, där ni kan koppla av och umgås. Därefter klockan 13 väntar teaterföreställningen Vila kan man göra i graven – en personlig, ärlig och humoristisk monolog av Tove Qvickström som speglar vår tids utmaningar.
Efter föreställningen får publiken möta Mehiläinens företagshälsovårdspsykolog, som presenterar konkreta återhämtningsfaktorer som kan hjälpa till att skapa bättre balans i livet. Detta är inte bara en föreläsning, utan en möjlighet att tillsammans reflektera över individuella belastningsfaktorer och hitta personliga vägar till välmående. Det finns nämligen ingen universell måttstock för tillräcklig återhämtning – behovet är unikt för var och en.
Återhämtning är inte bara att återvända till det som var, utan att växa sig starkare och utvecklas genom de utmaningar man övervunnit. Återhämtning är grunden för balans i livet; den ger oss möjlighet att ladda om och finna harmoni.
För vem?
Tillfället är avsett för chefer, medarbetare, hemmaföräldrar och dem nånstans där emellan. Det går att komma ensam eller tillsammans med sina kolleger. En dag där vi tillsammans erkänner livets komplexitet, skrattar åt dess absurditeter och påminns om att återhämtning inte är ett lyxigt tillägg, utan en nödvändighet.
Stiftelsen Wasa Teaters pris för främjandet av scenkonsten i Österbotten har inrättats för att uppmärksamma personer eller grupper som på ett föredömligt sätt bidragit till att utveckla den levande scenkonsten och intresset för teater i Österbotten.
Vid valet av pristagare tas hänsyn till förmågan att Utnyttja det egna kunnandet för att finna
fördomsfria och nyskapande lösningar; Ta upp dagsaktuella frågor och händelser; Väcka publikens uppmärksamhet; Stärka den regionala identiteten och bilden av Svenska Österbotten
Öppen nominering
Sedan år 2023 delas priset ut på basen av en öppen nominering. Nomineringen har skett på Wasa Teaters webbsida. En kommitté bestående styrelsemedlemmar och externa sakkunniga har på basen av nomineringarna föreslagit årets pristagare för Stiftelsen Wasa Teaters styrelse.
Priset delas ut på trettondagssoarén
Ifjol återupptog stiftelsen en anrik tradition, nämligen Trettondagssoaré. I år arrangeras soarén på Ernst Salonger med mat av företagarparet som driver lunchrestaurangen på Ernst samt beställingsrestaurangen Ädelbragd. Eftermiddagen blir det dans med liveorkester underledning av Anna-Karin Berg. Plats till soarén köps här.
Priset delas ut av stiftelsens ordförande Maria Östergård Käld på trettondagssoarén den 11.1.2025. Prissumman är 5000 euro.
Årets mottagare
2024 års pris för främjandet av scenkonsten i Österbotten tilldelas Oravais Teater r.f.
Sedan starten 1986 har Oravais Teater utvecklats till en av Österbottens främsta sommarteatrar och är en levande mötesplats för människor i alla generationer. På den vackra och historiskt betydelsefulla spelplatsen har de bjudit på en mångfald av föreställningar som berikat den lokala kulturen och stärkt den österbottniska identiteten.
Sommarens uppsättning Skinnprinsen är ett bra exempel på deras verksamhet. Oravais Teater har inte bara engagerat och underhållit stora publikskaror genom åren, utan har även fungerat som en inkubator för många skådespelare och teaterarbetare som idag verkar professionellt.
Med framtidsvisioner, mod och en ny vridläktare i planerna, visar Oravais Teater en stark tro på scenkonstens betydelse och en vilja att fortsätta utvecklas. För detta värdefulla arbete och för deras betydande insatser för kulturlivet i Österbotten är Oravais Teater en mycket värdig mottagare av årets pris.
Förstår du vår teaterpubliks behov och intressen? Har du god social kompetens och förmåga att motivera och inspirera andra?
Vi söker en Teaterchef till Wasa Teater som fungerar som konstnärlig ledare under en mandatperiod på fem år från och med 1.8.2025.
Teaterchefen leder och utvecklar teaterns konstnärliga verksamhet i nära samarbete med den administrativa chefen. Teaterchefen är ansvarig för teaterns konstnärliga personal och beslutar om teaterns repertoar.
Vi söker en dynamisk person med goda ledaregenskaper. Arbetet som teaterchef förutsätter att du samarbetar lokalt, regionalt och nationellt. Din uppgift är att leda vår teater genom en ständig förändrings- och utvecklingsprocess.
De formella behörighetskraven för den som väljs till teaterchef är lämplig högre högskoleexamen samt tillräcklig arbetserfarenhet inom branschen.
Intervjuerna sker måndag 27.1.2025 eller torsdag 30.1.2025.
Tjänsten inleds med en prövotid på sex månader. Anställningsvillkor enligt AKTA.
Stiftelsen Wasa Teater fortsätter anrik tradition.
Stiftelsen Wasa Teater arrangerar traditionell trettondagssoaré på Ernst Salonger den 11.1.2025
klockan 18:00
”Vilken syn var det inte att se den festklädda publiken i ljuvliga aftontoaletter göra entré i stadshusets vackra sal, där hundratals ljuslågor på de till supé dukade borden fladdrade välkomnande och fick smyckena att glimma på vackra bara axlar. Kl. 20.05 gjorde garnisonens musikkår i paraduniform sin entré på estraden.”
Citat ur Vasabladet i början av 1950-talet
På trettondagssoarén 2025 utlovas mingel, trerättersmiddag samt musikunderhållning.