KAJ WAS HERE – En interaktiv utställning om KAJs produktioner på Wasa Teater

Wasa Teater är stolta över att presentera ”KAJ WAS HERE”, en interaktiv utställning som firar de framgångsrika produktionerna av KAJ på våra scener. Utställningen är öppen från den 30 april till den 31 augusti 2025.
KAJ gjorde sitt första uppträdande på Wasa Teater 2014 med Pjas elo Pjäs som mottogs med stående ovationer efter uruppförandet. Ursprungligen planerades tre föreställningar, men på grund av enorm efterfrågan utökades det till hela 24 – en tydlig indikation på hur starkt deras publikgenomslag var redan då.



Firar långvarigt samarbete

Under åren har KAJ haft ett tätt och framgångsrikt samarbete med Wasa Teater, vilket har resulterat i flera kritikerrosade och publikdragande produktioner:
Gambämark (2018) – En nyskriven musikal om en fiktiv österbottnisk by som beslutar sig för att bygga en mur och utropa självständighet. Med en blandning av humor, samhällssatir och träffsäker dialekt blev föreställningen en stor succé och lockade en bred publik. Låtar som Hald käftan nu dansar vi, Det här är min by och Hitton Litton har varit obönhörliga öronmaskar hos många, även länge efter att den sista föreställningen spelats.
Botnia Paradise (2021) – En kryssningsmusikal som tar med publiken ombord på Östersjöns billigaste kryssningsfartyg, där varje kryssning utvecklas till en livskris för både passagerare och besättning. Med bufféer, tax-free-shopping och nattklubbskaos bjöd föreställningen på igenkänning och skratt. I efterhand ter sig låten Västerut som en profetia och med schlagerlåten Beverly Hills visade KAJ redan 2021 på Wasa Teater att deras plats på Eurovision-scenen är självklar.

Vad erbjuder utställningen?

På utställningen får besökarna bekanta sig med fotografier och videoklipp från föreställningarna, se hur teatermagi skapats med dräkter, rekvisita och scenografielement. Bland annat får de snabba scenbytena i schlagerhiten ”Beverly Hills” en egen hörna. Utställningen ”KAJ WAS HERE” erbjuder också unika intervjuer och inblickar bakom kulisserna.
Besökarna kan uppleva muren från ”Gambämark” och utmana makten i det lilla samhället genom att sätta sig i Kurt Bymans ikoniska tron. Syjuntan visar prov på gräsrotsuppror och Mäskis-Gunnar lär ut danssteg. Kryssningsvärdinnan Sinikka välkomnar alla ombord på ”Botnia Paradise” och i Svanen Svantes barnhörna finns program för barnen. På innergården finns förstås en bastu.
Vi ser fram emot att välkomna gäster från när och fjärran till denna unika utställning som hyllar KAJ:s kreativa resa och deras långvariga samarbete med Wasa Teater.

Info
Utställningen visas på Wasa Teater, Sandögatan 7, 65100 Vasa

Utställningen produceras i samarbete med:

Humorgruppen KAJ
Stiftelsen Wasa Teater
Vörå kommun

Öppethållningstider:
30.4 – 31.8 (stängt över midsommar)
Måndag – Fredag 10 – 18
Lördag – Söndag 10 – 16

Priser:

Vuxna 6 €
Barn 7-17 4 €
Under 7 år gratis inträde
Familj 18 €

Grupper
Guidad tur för vuxna, 200 €, (max 20 personer)
Skolgrupper, 50 €, (max 20 barn)

Spänning, klassiker, humor och familjedramatik – Wasa Teaters repertoar 25–26

Repertoaren för spelåret 25–26 bjuder på både nutida dramatik, internationella succéer och innovativa teaterkoncept – en repertoar som riktar sig till både trogna och nya besökare.

”Vi vill skapa föreställningar som engagerar och berör, oavsett om du är en van teaterbesökare eller upplever teater för första gången”, säger Ann-Luise Bertell teaterchef på Wasa Teater.

Från kärlek och dinosaurier till skräck och släktdrama

Hösten inleds med en traditionell turné för daghem i Österbotten. I år samarbetar Wasa Teater med den fria teatergruppen Teater Povre under ledning av Agneta Lindroos. Tillsammans skapas barnföreställningen Dinosauria – en lekfull och känslosam historia om kärlek, vänskap och dinosaurier.

På Stora scen inleds säsongen med premiären av Festerna, en modern finländsk dramakomedi av Marina Meinander och Kirsi Pokka. I Eevas familj mäts människovärdet i prestationer. När hon först förlorar jobbet och sen får skilsmässobeskedet från Heikki – mitt under deras 30-åriga bröllopsdagsfest – börjar fasaden rämna. Medan yngsta sonen Oliver flyttar hemifrån och dottern Sara balanserar på gränsen till utbrändhet i finansvärlden, tvingas alla i denna konflikträdda familj till slut möta det som ingen vågat säga högt. Det blir en pinsamt rolig fest där allt bokstavligen rasar samman – och vi är alla bjudna! Allt medan naturens krafter gör sig påminda bygger och river skådespelarna världar framför publikens ögon. Festerna regisseras av nyutexaminerade Antti Silvennoinen.

På teaterns lilla scen Vasallen och på turné i Österbotten spelas Kunskapskabarén & de sju dygderna, en föreställning där vetenskap möter humor. Konceptet, skapat av Magnus Nylander i Lund, är en underhållande mix av akademisk kunskap och improvisationsteater. Fem forskare från Vasa, Åbo och Lund tolkar de sju dygderna på oväntade och underhållande sätt varvat med improviserade sketcher. Alltihop ackompanjerat av livemusik.

 

Prisbelönt rysare i höstmörkret

För första gången någonsin satsar Wasa Teater på en thriller på Stora scen. 02:22 A Ghost Story, skriven av Danny Robins, är en rysare som har hyllats internationellt och nu får sin finlandssvenska premiär. När Jenny varje natt klockan 02:22 hör en gråtande mansröst genom babymonitorn, börjar hon misstänka att deras nyrenoverade hus döljer en mörk hemlighet. Tillsammans med sin skeptiske man och två vänner bestämmer hon sig för att ta reda på sanningen – men hur skiljer man på inbillning och verklighet? Regisserar gör Ida Kronholm, som senast satte upp Botnia Paradise på Wasa Teater.

”Bredden i repertoaren bäddar för ett mycket givande spelår. Jag tror att både grupper och privatpersoner kommer att vilja boka in två om inte tre besök nästa säsong”, säger försäljningschef Simon Ventus.

I början av 2026 gör den uppskattade babypjäsen OAS comeback. Föreställningen skapas i samarbete med Unga Scenkompaniet och Dialog och riktar sig till barn i ålder 1-3 och deras föräldrar.

Spelåret avslutas med en älskad klassiker – Hans & Greta, regisserad av Lina Ekblad. Föreställningen bygger på dramatikern Lucy Kirkwoods version av den välkända sagan. I en tid av hungersnöd möter syskonen Hans och Greta faror i en värld fylld av spänning, humor och hjärtevärmande ögonblick. Pjäsen framförs huvudsakligen på rim och utforskar teman som mod, samarbete och familjeband – en perfekt föreställning för både skolklasser och familjer.

Bild på Festerna i större format:

Tove Qvickström är nominerad till årets skådespelare av Finlands Skådespelarförbund för rollen som Stina i Tårtljus.

Nomineringen lyder: ”Qvickström gör ett berörande och mångsidigt rollarbete – vi följer rollpersonen från tonåren till 107-års ålder. Qvickström glädjer med sin omvandlingsförmåga, då hennes exakta kontroll av kroppsspråk, röst och habitus på ett trovärdigt sätt föråldrar karaktären inför åskådarnas ögon. Ett rollarbete som berör djupt. 90 minuter på scen med denna intensitet är en topprestation.” De åtta kandidaterna representerar de bästa skådespelarprestationerna på teatrar runtom i Finland, under år 2024. Priset till vinnaren delas ut på Thalia-galan den 24 mars 2025 i Helsingfors.

Tove Qvickström utbildade sig till skådespelare vid Teaterhögskolan i Helsingfors 1999-2003. Före det även på Nordiska folkhögskolan i Göteborg samt på Dell’arte School of Physical Theatre i Kalifornien. Hon har arbetat på de flesta finlandssvenska teatrarna såväl som på det fria teaterfältet. Under åren har hon på Wasa Teater setts i föreställningar som Mor Kurage och hennes barn, Den första dagen, Botnia Paradise, Snöfall samt Tårtljus för vilken hon nu erhåller nomineringen. Våren 2025 spelar hon i den delvis självbiografiska monologen Vila kan man göra i graven som hon också själv skrivit. Tove har också jobbat som sjukhusclown och haft roller i kortfilmer samt tv-serier. Senast i Tandfens julkalender på Yle.

År 2021 erhöll hon Stina Krooks Stiftelses stipendium för framstående insatser inom scenkonsten. Tove Qvickström hör till Wasa Teaters ensemble sedan 2015.

Nomineras för rollen som Stina i Tårtljus

Tove Qvickström nomineras till årets teaterskådespelare av Finlands Skådespelarförbund för rollen som Stina i föreställningen Tårtljus. Nomineringen lyder: Qvickström gör ett berörande och mångsidigt rollarbete – vi följer rollpersonen från tonåren till 107-års ålder. Qvickström glädjer med sin omvandlingsförmåga, då hennes exakta kontroll av kroppsspråk, röst och habitus på ett trovärdigt sätt föråldrar karaktären inför åskådarnas ögon. Ett rollarbete som berör djupt. 90 minuter på scen med denna intensitet är en topprestation.

Branschen nominerar skådespelare som gör exceptionella intryck

Varje år belönar Skådespelarförbundet en skådespelare som gjort en utmärkande rollprestation på en teater med titeln Årets Teaterskådespelare. Åtta karismatiska och fängslande skådespelare, som med sina rollarbeten har gjort ett exceptionellt intryck, har nominerats. Kandidaterna representerar de bästa skådespelarprestationerna på teatrar runtom i Finland, under år 2024.
Det traditionella kollegieprisets vinnare väljs genom en omröstning bland skådespelarna. Teaterskådespelarprisets vinnare offentliggörs på Thalia-galan som ordnas den 24.3.2025 i Helsingfors.
Priset Årets Teaterskådespelare har delats ut sedan år 2010.

Tårtljus spelas ännu fem gånger fram till 22.3.2025.

Linda Zilliacus vald till ny teaterchef

Samkommunstyrelsen för Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur har på sitt möte 10.2.2025 valt Linda Zilliacus till ny teaterchef för Wasa Teater.

Tjänsten som teaterchef lockade 21 sökande, varav nio intervjuades.

– Vi hade väldigt bra sökande till tjänsten och är nu väldigt glada över att få Linda Zilliacus till vår organisation. Hon har en gedigen erfarenhet från branschen och ett starkt kontaktnät som kommer vår teater till nytta, säger Martin Norrgård, direktör för Söfuk.

Linda Zilliacus tillträder som teaterchef från och med 1.8.2025.

– Vi kommer säkert att ha henne på plats lite innan det enligt överenskommelse, det är något vi kommer att se närmare på inom kort, fortsätter Norrgård.

Mera information ges av:

Martin Norrgård, direktör: 044 556 0434

DuvTeatern gästspelar på Wasa Teater den 9-10.5

Livsfarligt på allvar! – ett svårtolkat mordmysterium hade premiär den 10 oktober 2024 på Svenska Teatern där den fick ett strålande mottagande av såväl publik som recensenter. Föreställningen är en samproduktion av DuvTeatern, Konstuniversitetets Teaterhögskola och Svenska Teatern. Tillsammans har de skapat en unik föreställning där publik och ensemble samlas kring frågan om hur vi kan förstå varandra lite bättre.

 

”Livsfarligt, tankeväckande och sanslöst underhållande mordmysterium”

– Borgåbladet, Mats Liljeroos

Föreställningen Livsfarligt på allvar! är livsfarlig, på allvar. Två syskon har nyligen förlorat sina föräldrar och nu ska testamentet öppnas. Det urartar snabbt i en huvudlös härva av missförstånd och förvirring och innan man vet ordet av befinner sig publiken mitt i ett mordmysterium.

Idén till föreställningen kom från DuvTeaterns skådespelare som den här gången ville skapa en föreställning med humor och action, alltså tog DuvTeatern återigen an sig en helt ny genre, nämligen deckargenren. Manus är skrivet av arbetsgruppen och föreställningen har regisserats av DuvTeaterns konstnärliga ledare Mikaela Hasán.

Flera detektiver utspridda på scen som går åt olika håll. Detektiven i mitten läser en tidning.
Livsfarligt på allvar! Foto: Svenska Teatern / Cata Portin

På scenen i vår står skådespelare från DuvTeatern, magisterstuderande från Teaterhögskolans svenskspråkiga skådespelarutbildning, skådespelande teckenspråkstolk Ellen Hoang samt skådespelarna Sonia Haga från Svenska Teatern, Christoffer Strandberg och Silva Belghiti. Belghiti är den första teckenspråkiga skådespelaren som utexaminerats från Konstuniversitetets Teaterhögskola.

Livsfarligt på allvar! är en på många sätt avancerad och modern produktion. Här har regissören Mikaela Hasán lyckats mer än väl att hålla i trådarna och leverera en helhet som håller publiken i sitt grepp.

– Arbetarbladet, Topi Lappalainen

Med pjäsen Livsfarligt på allvar! firar DuvTeatern sitt 25 årsjubileum

DuvTeatern har varit verksam sedan 1999 och teaterns fasta ensemble består av skådespelare med intellektuell funktionsvariation. DuvTeatern har sedan den grundades haft målet att samarbeta med och skapa möten mellan olika konstinstanser och scenkonstnärer.

Wasa Teaters mission är att trygga ett kvalitativt och tillgängligt utbud på svenska för alla befolkningsgrupper i hela regionen.

– Gästspel berikar vår repertoar och vi är speciellt glada att kunna erbjuda Österbottningarna den här givande teaterupplevelsen i samarbete med DuvTeatern, säger teaterchef Ann-Luise Bertell

Tre personer i trenchcoat och hatt pratar med varandra. En läser en tidning och en annan pekar på tidningen.
Livsfarligt på allvar! Foto: Svenska Teatern / Cata Portin

Kreativ tillgänglighet

I arbetet med Livsfarligt på allvar! har det konstnärliga teamet inspirerats av tillgänglighetstänk från den samtida brittiska scenkonsten. Man har använt publikens och konstnärernas olika behov av tillgänglighet som inspiration i det konstnärliga arbetet. Hela teamet, ljuddesigner, scenograf, kostymdesigner, dramaturg, skådespelare, regissör och många andra, har inspirerats av och undersökt hur tillgänglighetslösningar kan integreras i arbetet redan från början av processen.

Strävan är att teckenspråk, syntolkning och lättillgänglig kommunikation blir en tillgång för helheten och för alla som kommer för att uppleva föreställningen. Den kreativa tillgängligheten i föreställningen har utforskats inom ramen för DuvTeaterns projekt “TIKSI – tillgänglighet som konstnärlig strategi och inspiration”. TIKSI är ett scenkonstnärligt utvecklingsprojekt (2023-2025) som undersöker, utvecklar och sprider kunskap om kreativ tillgänglighet. Läs mer om TIKSI-projektet här.

Teaterföreställningen utstrålar värme och glädje och med tanke på hur mångsidigt tillgängligheten beaktas, är det järnhård professionalitet som står bakom.

-Arbetarbladet, Topi Lappalainen

 

 


 

 

På scenen möts:
Silva Belghiti, Josef Donner (TeaK), Krister Ekebom, Roy Eriksson, Sonia Haga (SvT), Marina Haglund, Yvonne Heins, Ellen Hoang, Karolina Karanen, Ida-Lotta Knuuttila, Bella Paasimäki (TeaK), Tanya Palmgren, Sara Sandén, Elias Simons, Christoffer Strandberg, Willjam Tigerstedt (TeaK)

Idé och koncept: DuvTeatern
Text: Arbetsgruppen
Regi: Mikaela Hasán
Dramaturgi: Mikaela Hasán, Sanna Huldén
Konstnärlig assistent: Sanna Huldén
Föreställningsdramaturg: Nina-Maria Häggblom
Scenografi, video- och ljusplanering: Milla Martikainen
Scenografi- och videoassistent: Tiina Pietiläinen (Konstuniversitetets Teaterhögskola, utbildningsprogrammet för design i scenkonst)
Kostymplanering: Meri Craig (Aalto universitetet, magisteravhandlingens konstnärliga komponent inom kostymdesign)
Hår- och maskplanering: Maria Karhu
Ljudplanering och nyskriven musik: Kristian Ekholm
Ljusplanering: Tom Laurmaa
Turnétekniker: Oscar Fagerudd
Rekvisitör och påklädare: Anne Mustarastas
Rep-, scen- och backstageassistenter: Sara Sandén, Sara Haapalahti, Linnea Sundblom
Tillgänglighetskonsulter: Riikka Hänninen, Silva Belghiti, Ellen Hoang, Ragnar Bengtström
Producenter: Marie “Mojo” Finne, Annina Blom (DuvTeatern), Maria Kaihovirta (TeaK), Taru Kirves (Svenska Teatern)
Forskare: Riikka Papunen (TIKSI-projektet)

Åldersrekommendation: från 10 år
Föreställningen textas till finska, svenska och engelska

Har du frågor eller vill du intervjua någon? Vänligen kontakta:

Sara Sandén / DuvTeatern
0505352886
sara.sanden@duvteatern.fi

Simon Ventus
Försäljningschef
06 3209 316
simon.ventus@wasateater.fi
Wasa Teater

Wasa Teater & Mehiläinen erbjuder nytt koncept för rekreationsdagen

Wasa Teater och Mehiläinen har skapat ett helhetskoncept som adresserar något många av oss tampas med: konsten att orka, återhämta oss och hitta balans i tillvaron. Vårt gemensamma mål är att ge verktyg, insikter och framför allt – en möjlighet att andas ut.

Wasa Teater producerar monologen Vila kan man göra i graven av och med Tove Qvickström. Föreställningen utforskar människans plats i en prestationsinriktad värld och behandlar teman som skam och otillräcklighet. Med personliga erfarenheter och en längtan efter balans, skriver Tove om perfektionism, utmattning, sömnlöshet och känslan av att inte räcka till. Föreställningen bjuder på igenkänningsfaktorer, humor och självironi.

– Ett strategiskt mål för Wasa Teater är att vara i aktiv dialog med det omgivande samhället. Därför är det logiskt att vi skapat ett rekreationsdags-koncept tillsammans med Mehiläinen och deras experter, säger Wasa Teaters försäljningschef Simon Ventus

Vi bjuder in till en eftermiddag med ett nytt TYKY-koncept: Föreställning + Expertföreläsning om återhämtning

Inled dagen med en härlig lunch på Ernst Salonger, där ni kan koppla av och umgås. Därefter klockan 13 väntar teaterföreställningen Vila kan man göra i graven – en personlig, ärlig och humoristisk monolog av Tove Qvickström som speglar vår tids utmaningar.

Efter föreställningen får publiken möta Mehiläinens företagshälsovårdspsykolog, som presenterar konkreta återhämtningsfaktorer som kan hjälpa till att skapa bättre balans i livet. Detta är inte bara en föreläsning, utan en möjlighet att tillsammans reflektera över individuella belastningsfaktorer och hitta personliga vägar till välmående. Det finns nämligen ingen universell måttstock för tillräcklig återhämtning – behovet är unikt för var och en.
Återhämtning är inte bara att återvända till det som var, utan att växa sig starkare och utvecklas genom de utmaningar man övervunnit. Återhämtning är grunden för balans i livet; den ger oss möjlighet att ladda om och finna harmoni.

För vem?

Tillfället är avsett för chefer, medarbetare, hemmaföräldrar och dem nånstans där emellan. Det går att komma ensam eller tillsammans med sina kolleger. En dag där vi tillsammans erkänner livets komplexitet, skrattar åt dess absurditeter och påminns om att återhämtning inte är ett lyxigt tillägg, utan en nödvändighet.

När?

Onsdag 12.3.2025 klockan 13:00
Fredag 4.4.2025 klockan 13:00

Ordförande Maria Östergård Käld överräcker Wasakärven nr. 208 till Ulf Johansson

Prisutdelning på trettondagssoaré på Ernst 11.1.2025

Stiftelsen Wasa Teaters pris för främjandet av scenkonsten i Österbotten har inrättats för att uppmärksamma personer eller grupper som på ett föredömligt sätt bidragit till att utveckla den levande scenkonsten och intresset för teater i Österbotten.

Vid valet av pristagare tas hänsyn till förmågan att Utnyttja det egna kunnandet för att finna
fördomsfria och nyskapande lösningar; Ta upp dagsaktuella frågor och händelser; Väcka publikens  uppmärksamhet; Stärka den regionala identiteten och bilden av Svenska Österbotten

Öppen nominering

Sedan år 2023 delas priset ut på basen av en öppen nominering. Nomineringen har skett på Wasa Teaters webbsida. En kommitté bestående styrelsemedlemmar och externa sakkunniga har på basen av  nomineringarna föreslagit årets pristagare för Stiftelsen Wasa Teaters styrelse.

Priset delas ut på trettondagssoarén

Ifjol återupptog stiftelsen en anrik tradition, nämligen Trettondagssoaré. I år arrangeras soarén på  Ernst Salonger med mat av företagarparet som driver lunchrestaurangen på Ernst samt  beställingsrestaurangen Ädelbragd. Eftermiddagen blir det dans med liveorkester underledning av Anna-Karin Berg. Plats till soarén köps här.
Priset delas ut av stiftelsens ordförande Maria Östergård Käld på trettondagssoarén den 11.1.2025. Prissumman är 5000 euro.

Årets mottagare

2024 års pris för främjandet av scenkonsten i Österbotten tilldelas Oravais Teater r.f. 
Sedan starten 1986 har Oravais Teater utvecklats till en av Österbottens främsta sommarteatrar och är  en levande mötesplats för människor i alla generationer. På den vackra och historiskt betydelsefulla  spelplatsen har de bjudit på en mångfald av föreställningar som berikat den lokala kulturen och stärkt  den österbottniska identiteten.

Sommarens uppsättning Skinnprinsen är ett bra exempel på deras verksamhet. Oravais Teater har inte bara engagerat och underhållit stora publikskaror genom åren, utan har även fungerat som en inkubator för många skådespelare och teaterarbetare som idag verkar professionellt.

Med framtidsvisioner, mod och en ny vridläktare i planerna, visar Oravais Teater en stark tro på scenkonstens betydelse och en vilja att fortsätta utvecklas. För detta värdefulla arbete och för deras betydande insatser för kulturlivet i Österbotten är Oravais Teater en mycket värdig mottagare av årets pris.

Wasa Teater söker ny teaterchef

Förstår du vår teaterpubliks behov och intressen? Har du god social kompetens och förmåga att motivera och inspirera andra?

Vi söker en Teaterchef till Wasa Teater som fungerar som konstnärlig ledare under en mandatperiod på fem år från och med 1.8.2025.

Teaterchefen leder och utvecklar teaterns konstnärliga verksamhet i nära samarbete med den administrativa chefen. Teaterchefen är ansvarig för teaterns konstnärliga personal och beslutar om teaterns repertoar.

Vi söker en dynamisk person med goda ledaregenskaper. Arbetet som teaterchef förutsätter att du samarbetar lokalt, regionalt och nationellt. Din uppgift är att leda vår teater genom en ständig förändrings- och utvecklingsprocess.

De formella behörighetskraven för den som väljs till teaterchef är lämplig högre högskoleexamen samt tillräcklig arbetserfarenhet inom branschen.

Intervjuerna sker måndag 27.1.2025 eller torsdag 30.1.2025.

Tjänsten inleds med en prövotid på sex månader. Anställningsvillkor enligt AKTA.

Ansök via Kuntarekry

Ansök här.

Trettondagssoare på Ernst

Stiftelsen Wasa Teater fortsätter anrik tradition.

Stiftelsen Wasa Teater arrangerar traditionell trettondagssoaré på Ernst Salonger den 11.1.2025
klockan 18:00

”Vilken syn var det inte att se den festklädda publiken i ljuvliga aftontoaletter göra entré i stadshusets vackra sal, där hundratals ljuslågor på de till supé dukade borden fladdrade välkomnande och fick smyckena att glimma på vackra bara axlar. Kl. 20.05 gjorde garnisonens musikkår i paraduniform sin entré på estraden.”

Citat ur Vasabladet i början av 1950-talet

På trettondagssoarén 2025 utlovas mingel, trerättersmiddag samt musikunderhållning.

Klädkod: Festklädsel

Program

18:00

Dörrarna öppnas och mingel i foajén

19:00

Middag i Ernst Salonger

21:00

Dans

 

 

Meny

 

Fördrink
Mousserande vin

Förrättssnittar

Crostini med rökt lamm, ostkräm och krusbärssylt

Maltbrödssnitt med räkröra

 

Förrätt

Gravsiktartar

Pepparrotskräm

Maltbrödskrisp

Örtsallad

Citronsirap

Huvudrätt

Mör ytterfilé

Balsamico-rödvinssky

Potatiskaka

Rödbetschips

Morotspuré

 

eller

 

Röding

Sandefjordsås

Potatiskaka

Rödbetschips

Morotspuré

 

Efterrätt

Chokladmousse

Mandelkrokant

Havtorn

Kaffe

 

Allergier tas i beaktande

 

BILJETTER

Köp biljetter här.

Begränsat antal platser!

Ny era väntar Wasa Teater – Ann-Luise Bertell avslutar sin tid som teaterchef

Efter tio år som teaterchef för Wasa Teater, fördelade på två perioder, har Ann-Luise Bertell meddelat att hon lämnar sin post efter juli 2025 för att fokusera på sitt författarskap. Under hennes ledarskap har teatern haft flera publiksuccéer som Botnia Paradise och Vänd om min längtan, samtidigt som teatern också gjort framgångsrika satsningar på barn- och ungdomsteater.

Ann-Luise Bertell har meddelat att hon inte fortsätter som teaterchef på Wasa Teater efter att avtalstidens slut 31 juli 2025.

– Tiden är inne för mig att helt ägna mig åt mitt författarskap och annan konstnärlig verksamhet. Arbetet som teaterchef vid Wasa Teater tar för mycket tid för att möjliggöra det, säger Bertell.

Bertell har varit teaterchef för Wasa Teater i två omgångar, 2011 – 2015 och 2020 – 2025. Under hennes tid har föreställningar som bland annat Botnia Paradise och Vänd om min längtan varit stora publiksuccéer. Därtill har många lyckade satsningar för barn och ungdomar gjorts under hennes tid på teatern.

– Jag återkommer gärna någon gång till teatern i en annan roll, som regissör, dramatiker eller kanske skådespelare. Det får framtiden avgöra.

Martin Norrgård, direktör på Söfuk, har full förståelse för Bertells beslut.

– För vår del är det naturligtvis tråkigt att Ann-Luise slutar, men jag förstår henne väl. Det är svårt att helhjärtat kombinera teaterledning med konstnärligt skapande, säger Norrgård.

Bertell fortsätter arbetet som normalt fram till sommaren.

– Ann-Luise gjort ovärderliga insatser och varit med om att lyfta Wasa Teater till den teater den är idag. I tider då kultursektorn möter stora utmaningar är det tryggt att ha personer som hon vid rodret, fortsätter Norrgård.

Söfuk kommer inom kort att påbörja rekryteringen av en ny teaterchef. Styrelsen fastställer tidsplanen och ramarna för processen under de kommande veckorna för att säkerställa en smidig övergång.

Mera information ges av:

Martin Norrgård, direktör: 044 556 0434

Ann-Luise Bertell, 044 980 6345

Snöfallsbarnen i hårdträning under höstlovet

Medan de flesta av Österbottens barn haft höstlov, har barnen i Snöfall legat i hårdträning. Efter veckans sista ensembleövning samlade vi dem i ett av teaterns pausutrymmen för att höra hur stämningarna går.

 

– Det mest spännande är att det från början inte finns någonting på scen, och sen lite hela tiden växer en pjäs fram, säger Snöfallsbarnet Noomi entusiastiskt.

Att det ska bli spännande att uppträda på teaterns stora scen verkar alla vara överens om, men också att det är viktigt att det ska få vara lite pirrigt. Det finns också några spännande scener, speciellt i andra akten, och även om de själva inte är med i just de scenerna medger vissa att de kan få kalla kårar när Selma (Julia Johansson), Pil (Filip Ohls) och Frida (Tuuli Heinonen) utmanas av farorna i Mörkret.

– Det är intressant hur Winter kan ta makten över Snöfall, säger Oliver medan Alma fortsätter med att en av de svåraste sakerna är att hålla sig för skratt när Winter (Tove Qvickström) blir arg.

Bild av två pojkar i 12-årsåldern. Den ena lutar sig mot ett trappräcke.
Jasper och Eddie turas om att spela Selmas granne Håkan. Selma spelas av Julia Johansson.

Utmaningar: Repliker, sång, dans och uttryck

Snöfall är på flera sätt en av de största produktionerna Wasa Teater gjort på flera år. Scenografin är omfattande, musiken viktig, ensemblen är stor med många barn (och en hund!), dräkterna är många och utsmyckade. Dessutom berättas historien i viss mån genom sång och dans samt genom koreografier där alla har en uppgift.

Att sjunga och dansa samtidigt är utmanande, säger Lykke, och får medhåll av flera.

– Ja, och att minnas vad regissören vill att vi ska göra när det kommer ändringar från det man har lärt sig, fortsätter Eddie som är en av två som alternerande spelar grannpojken Håkan i VU, alltså den värld där vi bor.

Varför ska man se Snöfall?

Hela gruppen ville svara på den här frågan. Koncentrerat till ett par meningar låter det kollektiva svaret från Snöfallsbarnen så här: Det är en spännande och magisk julpjäs som passar både pensionärer och barnfamiljer. Det är en magisk och spännande julberättelse, med många sång- och dansnummer och en historia där man får känna sig glad, ledsen, besviken, arg och nöjd. Och så förstås: man får garanterat julstämning.

Har du redan bokat din biljett?

Kommande program

Aktuellt

Beställ Wasa Teaters nyhetsbrev Klicka här
Privacy Overview

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.