Stort intresse för Wasa Teater: 94% av stolarna upptagna hela året

Gambämark lockade mest publik under 2018, följt av Pelle Svanslös och Den första dagen.

Över 42 000 såg produktioner på Wasa Teater ifjol. Sett till hela året var drygt 94 % av salongsstolarna fyllda. Teaterns pedagoger har genom sin verksamhet nått ut till över 8000 kunder.

Den nyskrivna musikalen Gambämark gjorde succé ifjol och lockade 19 706 besökare från hela Finland. Gambämark spelas sista gången den 12 januari i år. Fjolårets familjepjäs var Pelle Svanslös som lockade 9863 personer och till Den första dagen såldes 4752 biljetter.

Turnéföreställningarna Karius & Baktus samt Världen är så stor sågs av 3833 respektive 2955 barn och unga i hela Svenskfinland. Wasa Teater är sedan tidigare uppmärksammat för ett framstående publikarbete. I och med produktionen Världen är så stor är Wasa Teater den första institutionsteatern i Finland som producerar ett Teater-i-undervisningen program.

Det är roligt att se att det finns ett stort intresse för Wasa Teaters föreställningar. Från och med nästa höst, när Wasa Teater firar sitt 100-årsjubileum, kommer vi att kunna erbjuda publiken ännu fler upplevelser. I vårt nyrenoverade teaterhus kommer det att finnas en restaurang, bistron öppnar igen och repertoaren kommer att kunna variera mera i och med vår utbyggnad med dekorlager. Vi får också flera sittplatser i salongen, som möjliggör större produktioner och intressanta gästspel, kommenterar teaterchefen Åsa Salvesen.

Nästan alltid fullsatt

Sammanlagt besökte 42 296 personer produktioner på Wasa Teater under året. På grund av att teatern verkat i exil under hösten minskade det totala antalet föreställningar från 313 (2017) till 237 (2018). Det återspeglar sig bland annat i att det bara har getts fyra gästspel under fjolåret. Glädjande är att alla teaterns satsningar under året har lockat mycket publik och den genomsnittliga beläggningsgraden var 94 %. Genomsnittet för stora scenen de fyra föregående åren är 79 %.

Förutom föreställningsverksamheten har teaterpedagogerna genom olika tjänster nått ut till drygt 8500 kunder som tagit del av evenemang och workshopar knutna till teaterns produktioner men också utbildningstillfällen och föreläsningar som skräddarsytts för olika företagskunders behov.

Totalt har Wasa Teater haft cirka 51 000 kunder under år 2018.