Stiftelsen Wasa Teater startar insamling

En historisk renovering av teaterhuset inleds i maj 2018 och ska stå klart till den första premiären i september 2019. Nu startas en insamling.

Wasa Teater fyller 100 år den 1 november 2019. Wasa Teater är en av de äldsta och viktigaste kulturinstitutionerna i Österbotten. En historisk renovering av teaterhuset inleds i maj 2018 och ska stå klart till den första premiären i september 2019.

Målsättningen inför 100-årsjubiléet är ett tillgängligt teaterhus med ett spännande och varierat utbud av scenkonst som väcker intresse regionalt, nationellt och i hela Norden.

Wasa Teater har grundats och utvecklats framför allt tack vare teaterintresserade och förutseende mecenater och inte minst en engagerad publik i Vasa och Österbotten. Tack vare renoveringen kommer Wasa Teater att kunna erbjuda publiken en mångsidig underhållning i fräscha  och lättillgängliga utrymmen också i framtiden.

Stiftelsen håller i insamlingen

Stiftelsen Wasa Teaters huvudsakliga uppgift är att främja scenkonsten i Svenska Österbotten genom att stödja professionell teaterverksamhet i Vasa och övriga Svenska Österbotten. Wasa Teater behöver allmänhetens hjälp för att genomföra den historiska renoveringen inför sitt 100-års-jubileum. Därför inleder Stiftelsen Wasa Teater en gräsrotsnsamling med målet att samla in 250 000 €.

För insamlingen finns också ett antal ambassadörer. Ambassadörerna är kampanjens talespersoner och hjälper stiftelsen att uppnå insamlingsmålet. Bland ambassadörerna finns Ole Norrback, Maria Höglund (JNT), Johan Carpelan (Botnia Marin), Humorgruppen KAJ, Ulla-Maj Wideroos, Carola Sarén, Leif Käldman (LKI Käldman).

Stiftelsen Wasa Teaters ordförande Thomas Öhman är aktiv och leder insamlingskampanjen.

Vem har ni tänkt att ska delta i insamlingen?

Företag, organisationer och privatpersoner. Vi har redan en del företag och privatpersoner som valt att stöda Wasa Teater och renoveringen, och det är vi tacksamma för. Vi hoppas att allmänheten anser att vi behöver en stark svenskspråkig teater i Österbotten och att en utveckling av Wasa Teater är så viktig att man gärna bidrar med en slant. Vi är tacksamma för alla pengar som kommer in, man kan stöda med allt från 20€ och uppåt. Det är de många små bidragen som garanterar att vi lyckas.

Vad får man om man stöder teatern?

Beroende på bidragets storlek allt från Wasa Teater 100-årspins till rabattkort och en namngiven stol i den nya salongen. Stora bidragsgivare får också sitt namn ingraverat i väggen.

Till vad kommer pengarna att användas?

Målet är som sagt att samla in 250 000 €, och de pengarna kommer i första hand att användas för inventarier och teknik till teaterhuset.

Hur kan man stöda?

Lättast är det att donera via webbsidan www.wt100.fi,  där också all information om renoveringen och insamlingen finns. Där kan man själv avgöra hur stor summa man vill donera. Den som vill kan också betala in sitt  stöd till Stiftelsen Wasa Teater direkt på stiftelsens konto. Man kan också hämta bankgiro från Wasa Teaters biljettkassa på Sandögatan 7 i Vasa.