Nyskrivna kontorskomedin AYN inleder på stora scenen

”Utgångspunkten för pjäsen är klimatdebatten” – berättar författaren och regissören Andreas Westerberg.

Hösten på Wasa Teaters stora scen inleds med den nyskrivna kontorskomedin AYN. Andreas Westerberg står för manus och regi och han säger att alla som någongång jobbat på kontor kommer att känna igen sig.

Om AYN

Företaget Fountainheads nya affärsidé: att inleda gruvdrift i rymden.
Pontus Torvals uppdrag: beräkna asteroidens nya omloppsbana.
Pontus Torvalds verktyg: excel.
Resultat: inte bra.

Gruvföretaget Fountainheads nya projekt är att inleda gruvdrift i rymden. För att räkna ut hur man styr in en asteroid i omloppsbana runt jorden anställer de Vasabon Pontus Torvalds. Det visar sig vara ett gigantiskt misstag. Ledningen har felaktigt kopplat ihop Pontus med det finlandssvenska datageniet Linus Torvalds.

Tillfället att rätta till misstaget med de ihopblandade namnen dyker aldrig upp och innan Pontus vet ordet av har han styrt in asteroiden Ayn på kollisionskurs med jorden. En kollision som skulle innebära jordens undergång. Och allt har sin början i ett avrundningsfel i dataprogrammet Excel.

Vad göra? Rädda världen medan det ännu finns en chans eller gömma huvudet i sanden? Vad väger tyngre – ekonomiska vinstintressen eller mänsklighetens överlevnad? Och vad gör Pontus, pjäsens ofrivilliga antihjälte?

Pjäsen AYN tar sig an våra mänskliga tillkortakommanden på ett oväntat sätt. Wasa Teater är stolta över att få sätta upp en modern, smart och rolig pjäs som behandlar utmaningarna i vår samtid. Pjäsen är skriven av en österbottnisk dramatiker Andreas Westerberg, och den gjorde succé på Rekofestivalen i Helsingfors våren 2019, berättar teaterchef Ann-Luise Bertell om AYN.

Pjäsförfattare och regissör Andreas Westerberg om AYN:

Utgångspunkten för pjäsen är klimatdebatten. Specifikt var det påståendet att det ”blir för dyrt” att göra någonting åt klimatproblemen som jag tog fasta på.

I Ayn bytte jag ut klimathotet mot ett mera påtagligt hot, nämligen en asteroid som kommer på kollisionskurs med jorden. Karaktärerna i Ayn blir tvungna att under en kort tid hantera frågan om vi har råd att överleva. Är vi villiga att riskera våra karriärer och drömmen om en ekonomi som växer i all oändlighet? Det kan ju hända att forskarna har fel.

Trots ett samhällskritiskt tema är historien genomgående en komedi, med hög igenkänningsfaktor för alla som arbetar eller som någon gång har arbetat på ett företag eller ett kontor.

AYN

FÖRESTÄLLNINGENS LÄNGD: ca 2h 20 min inkl 30 min paus
PREMIÄR: 12.9.2020
SPELPERIOD: 11.9 –

Pjäsen är skriven inom ramen för Labbet r.fs REKO-projekt.

Pressbilder >>

AYN – publikarbete

Tema: Ett hållbart liv, gemenskap och profession
Målgrupp: Grundskola 7-9, andras stadiet, yrkeshögskolor, universitet.

Kunskapsbok: Ett hållbart liv och gemenskap

Vi vill inspirera pedagoger att utforska och upptäcka verktyg för att stärka ungdomarna, ge dem utrymme att hantera jobbiga känslor, prestationskrav och stress. Med kunskapsboken kan ungdomarna reflektera kring egoism, altruism och hur vi kan skapa ett klimat som bygger på förtroende, respekt och aktivt lyssnande där öppenhet är grunden för konstruktiv kommunikation. Kunskapsboken är en handledning för pedagogen som innehåller ett för- och efterarbete till pjäsen.

Pedagogträff 10.9

Under pedagogträffen har man möjlighet att bekanta sig med föreställningens materialpaket och en gratis förhandsvisning. Målet är att inspirera pedagoger så att de på bästa sätt kan förbereda sitt eventuella teaterbesök.

Föreläsning: Hållbar profession

Vilken sorts verktygslåda behövs för framtidens arbetsplatser? Deltagarna får utvecklas mot att hantera effektiv och tydlig kommunikation och hur man skapar ett arbetsklimat som bygger på förtroende, respekt och aktivt lyssnande. Föreläsningen bokas via nina.dahl-tallgren@wasateater.fi, +358 (0)50 300 7214.