Månskensprinsen – ett nyskrivet fantasyäventyr för hela familjen

Om en prins som är vaken om natten och sover om dagen och aldrig varit utanför slottet där han bor.

Prins Aurelian har aldrig varit utanför slottet där han bor. Han lever på natten tillsammans med sin mor, drottningen. Det har aldrig slagit honom att det är konstigt att han lägger sig i gryningen när månen går ner och solen går upp.

En dag klättrar Tea, en nyfiken flicka från stan, in i slottet på jakt efter spöken och skatter. Med hennes hjälp får prins Aurelian för första gången uppleva dagsljus, stadsvimmel och andra människor.

Men i solljuset finns också mörker, någon i staden vill honom illa. Det finns en hel del som drottningen inte har berättat…

Månskensprinsen är framförallt en saga som försvarar fantasins kraft som en del av människans förmåga att hantera verkligheten. Berättelsen lyfter fram både rädsla och sorg, men rättvisa är föreställningen bärande tema. Sagan sätter själsliga värden över materialistiska, i en tid som försöker förtränga dem. Den största skatten är empati, den övervinner både rädsla och sorg och skimrar av mod, berättar regissör Fiikka Forsman om Månskensprinsen.

Författare Maria Turtschaninoff, vad handlar Månskensprinsen om?

Månskensprinsen handlar om en prins som är vaken om natten och sover om dagen och aldrig varit utanför slottet där han bor. Plötsligt dyker det upp en flicka i hans egen ålder i slottet. Hon berättar om solen, dagen och världen utanför. Hon lockar med sig prinsen till staden – men där lurar faror och någon som vill prinsen illa…

Hur var det då att skriva teater denna gång?

Att skriva dramatik är mycket annorlunda än att skriva romaner, och det har varit en stor utmaning. Jag är van vid att kunna bygga upp dramatiken långsamt, men det går inte då man skriver för en barnpublik och för scenen. För mig har det hisnande fantastiska i processen legat i att få se hur pjäsen får fysisk form på scen med skådespelare, scenografi, dräkter och musik.

Månskensprinsen är en nyskriven sagopjäs för hela familjen av Maria Turtschaninoff och Anna Simberg. Turtschaninoff, är en av Finlands mest framstående fantasyförfattare. Hennes författarskap har hyllats världen över och hon har jämförts med flera internationella mästare i genren. Anna Simberg har under sin långa och mångsidiga karriär som dramaturg och dramatiker varit en företagsam och kreativ eldsjäl på det finländska teaterfältet. Anna jobbade på Wasa Teater mellan 2015 och 2019.

FAMILJELÖRDAGAR

Lördag 18.4, 25.4 och 9.5, kl. 13-14 har man möjlighet att smyga in i slottet med oss. En timme innan föreställning arrangeras det familjelördag (från 6 år i sällskap med någon vuxen) på Wasa Teater. Platser bokas via teaterns biljettkassa eller via webbshopen.

MATERIALPAKET FÖR SKOLOR

KUNSKAPSBOK

Materialpaketet kring Månskensprinsen består av en kunskapsbok och workshopar, där eleverna får bekanta sig med föreställningens tematik, innehåll och spelstil. I kunskapsboken lyfter vi fram författaren Maria Turtschaninoff och göra en djupdykning i genren fantasy. Det blir även en orientering i dramaturgi och dramatiskt berättande som ger barnen inspiration till eget skrivande. Eleverna får tillägna sig kunskaper och färdigheter i en bra berättelse där fakta, fiktion och känslor möts.

WORKSHOP: UPPDRAG FANTASY

Anta vårt uppdrag! I samband med teaterbesöket erbjuder vi en workshop där vi utmanar eleverna att skriva sina egna fantasynoveller. Under workshopen undersöker vi pjäsens karaktärer och inspirerar eleverna att skapa en egen värld som präglas av kampen mellan det onda och det goda. Arbetet med berättelserna fortsätter sedan i klassrummet och avslutas med att eleverna skickar in sina berättelser till oss. Här på teatern väljer vi sedan ut några berättelser som våra skådespelare ger liv åt med sina röster. Berättelserna kommer sedan publiceras digitalt. Kanske blir det just din berättelse som vi läser upp?

PEDAGOGTRÄFF OCH FÖRHANDSVISNING ON 11.3 kl. 17

Alla pedagoger hjärtligt välkomna på pedagogträff och förhandsvisning av pjäsen Månskensprinsen. Under träffen berättar vi mer om vårt materialpaket kring pjäsen, dess innehåll och tematik. Efter träffen hålls en förhandsvisning av pjäsen. Vårt mål är att ge er pedagoger inspiration och stöda ert fina arbete i klassrummet, så att ni på bästa sätt kan förbereda och efterbehandla ert teaterbesök hos oss.

MÅNSKENSPRINSEN

URPREMIÄR: 13.3.2020
AV: Maria Turtschaninoff & Anna Simberg
REGI: Fiikka Forsman