Kristallkronan återvänder till Ernst Salonger

Anrika kristallkronan från Ernst restaureras och flyttas nya restaurang Ernst Salonger.

Renoveringen av Wasa Teater har varit igång sedan maj 2018. Nu i mars 2019 har renoveringen kommit så pass långt att uppbyggnationerna är igång. De nya delarna av teaterhuset står klara och nu börjar renoveringen närma sig ytmaterial på insidan.

Vid teaterrenoveringen 1997–98 byggdes dåvarande teaterrestaurangen om till Studioscen vid Wasa Teater. Kronan togs ned och lagrades. Från 2004 har den tillfälligt funnits i ett mötesrum på Academill vid Åbo Akademi i Vasa. Där tas den nu ner och skall transporteras till Hollola nära Lahtis för renovering. Tillbaka till teaterhuset kommer den hösten 2019, närmare bestämt till nya Restaurang Ernst Salonger, som ska drivas av Bock´s Corner Brewery.

Kronan är tillverkad i Ryssland. Den kom till Finland och Stor-Abborrfors gård i Pyttis före 1917. Gården ägdes av generaldirektören i tullstyrelsen Bernhard Anton Harald Indrenius som var gift med Augustine Hilda (Goulia) Lindes, dotter till en rik baltisk magnat av hanseatisk ätt. Paret var barnlöst och 1954 hölls auktion på kvarlåtenskapen. Då inropades kronan av Doris Wiik (senare gift Estlander). Meningen var att den skulle placeras i Wiik & Höglunds lokaler i Helsingfors men kronan passade inte där. När teatern återuppbyggdes efter branden 1955 blev kristallkronan deponerad på restaurang Ernst, ovanför dansgolvet. Stiftelsen Wasa Teater köpte kronan år 1979.

Kronan är 175 cm hög och 125 cm bred. Enligt monteringsordningen, som finns bevarad, består den av över 500 delar som nu ska tas isär och putsas. Kronan kommer inte att elektrifieras.

Mats Antell från Wasa Teater och Jani Knuuttila från företaget Fasetti.