Fars av Adde Malmberg på Wasa Teater i höst

En fars som hyllar eldsjälarna i föreningslivet.

Igenkänning är viktigt i humor och därför tyckte Adde att det var en bra miljö för en fars. I höst kan man se Man får väl ställa upp på Wasa Teaters scen, skriven och regisserad av Adde Malmberg. En fars som hyllar eldsjälarna i föreningslivet. Biljettförsäljningen inleds 18 mars.

I centrum av det lilla samhället finns en byagård där alla samlas. Idrottsföreningen, Kennelklubben, Församlingens eftis, Svensk Ungdom, Motorcykelklubben och så förstås Hembygdsföreningen.

Alla har sina utrymmen i byagården och alla är medlemmar i varandras föreningar, vilket gynnar alla eftersom föreningarna får bidrag efter hur många medlemmar de har. Ett bra system ända tills de en dag får ett besök från Hembygdsföreningarnas Centralorganisation. Den oväntat uppdykande representanten sätter i gång en serie av händelser som ingen hade kunnat förutse, smålögner, bortförklaringar m.m som gör att problemen växer i en klassisk farskarusell.

Adde Malmberg, varifrån kom idén till farsen?

Svenskar (och vad jag förstår även finländare!) är föreningsfolk, alla har varit och/eller är medlemmar i diverse olika föreningar så det är ett bekant sammanhang för alla, oavsett om man bor i en storstad eller i glesbygd. Igenkänning är viktigt i humor och därför tyckte jag att det var en bra miljö för en fars. Pjäsen skrevs också för svenska Riksteatern som ju är uppbyggd av lokala teaterföreningar och teaterns pjäser spelas också ofta på Hembygdsgårdar.

Foto: Håkan Larsson.

Adde Malmberg blev känd som ståupp-komiker i hela landet genom tv-serien Släng dig i brunnen. Som skådespelare har han bland mycket annat spelat Harold Nichols i The Full Monty, Sir Lancelot i Spamalot på Nöjesteatern och Oscarsteatern och Basil i Pang i bygget på Fredriksdalsteatern. Adde Malmberg har också regisserat en lång rad revyer, krogshower, kabaréer och teaterpjäser. Bla har han regisserat The play that goes wrong på Svenska Teatern i Helsingfors och skrivit fars och revy till Åbo Svenska Teater.

MAN FÅR VÄL STÄLLA UPP

Premiär 12 november 2022
AV: Adde Malmberg
REGI: Adde Malmberg
KOSTYM: Karoliina Koiso-Kanttila
SCENOGRAFI: Pia Enroth
MASK: Fia Derghokasian
LJUS: Kristoffer Svenn
LJUD: Dennis Lindén

SKÅDESPELARE: Johan Aspelin, Jonas Bergqvist, Lina Ekblad, Susanne Marins, Tove Qvickström, Carola Sarén

Föreställningen textas till svenska, finska och engelska från och med december 2022.

Ladda ner pressbilder här >>