I centrum av det lilla samhället finns en byagård där alla samlas. Idrottsföreningen, Kennelklubben, Medborgarinstitutet, Församlingens eftis, Svensk Ungdom, Motorcykelklubben och så förstås Hembygdsföreningen.
Alla har sina utrymmen i byagården och alla är medlemmar i varandras föreningar, vilket gynnar alla eftersom föreningarna får bidrag efter hur många medlemmar de har. Ett bra system ända tills de en dag får ett besök från Hembygdsföreningarnas Centralorganisation. Den oväntat uppdykande representanten sätter i gång en serie av händelser som ingen hade kunnat förutse, smålögner, bortförklaringar m.m som gör att problemen växer i en klassisk farskarusell.
Svenskar (och vad jag förstår även finländare!) är föreningsfolk, alla har varit och/eller är medlemmar i diverse olika föreningar så det är ett bekant sammanhang för alla, oavsett om man bor i en storstad eller i glesbygd. Igenkänning är viktigt i humor och därför tyckte jag att det var en bra miljö för en fars. Pjäsen skrevs också för svenska Riksteatern som ju är uppbyggd av lokala teaterföreningar och teaterns pjäser spelas också ofta på Hembygdsgårdar.
– Adde Malmberg
Adde Malmberg blev känd som ståupp-komiker i hela landet genom tv-serien Släng dig i brunnen. Som skådespelare har han bland mycket annat spelat Harold Nichols i The Full Monty, Sir Lancelot i Spamalot på Nöjesteatern och Oscarsteatern och Basil i Pang i bygget på Fredriksdalsteatern. Adde Malmberg har också regisserat en lång rad revyer, krogshower, kabaréer och teaterpjäser. Bla har han regisserat The play that goes wrong på Svenska Teatern i Helsingfors och skrivit fars och revy till Åbo Svenska Teater.
Läs intervjun En fars är som ett korthus här.