Heiman inleder hösten 2022 på stora scenen

Hösten 2022 innehåller 5 premiärer på 3 månader och våren 2023 blir det urpremiär för scenversionen av en österbottnisk barnboksserie.

Heiman av Ann-Luise Bertell, som hon själv regisserar, inleder hösten på Wasa Teaters stora scen. Farsen Man får väl ställa upp av Adde Malmberg, som han också regisserar själv, spelar från november. Men det finns mera. Något åt alla.

Hösten 2022 blir en premiärtät höst på Wasa Teater. Det blir fem premiärer på tre månader. Utöver dessa fem premiärer på hösten så presenterar Wasa Teater en österbottnisk barnboksserie som skol- och familjeföreställning våren 2023.

Hösten 2022 inleds med Heiman av Ann-Luise Bertell, som gjort dramatisering tillsammans med Erik Kiviniemi.

Heiman berättelsen var från början tänkt att bli en pjäs, så jag är väldigt glad över att jag får sätta upp den här på Wasa Teater. Teater berättas på ett annat sätt än böcker, främst genom repliker och detta förändrar förstås berättelsen. Den måste förkortas och skruvas till. Föreställningen ska också kunna ses av dem som inte läst boken. Men karaktärerna och berättelsen om en familj och deras historia är densamma, berättar Ann-Luise om Heiman.

Stora scenens andra premiär blir farsen Man får väl ställa upp, med text och regi av Adde Malmberg. Adde skrev pjösen ursprungligen för Riksteatern i Sverige, som också gav idén till temat föreningsliv.

Svenskar (och vad jag förstår även finländare!) är föreningsfolk, alla har varit och/eller är medlemmar i diverse olika föreningar så det är ett bekant sammanhang för alla, oavsett om man bor i en storstad eller i glesbygd. Igenkänning är viktigt i humor och därför tyckte jag att det var en bra miljö för en fars. Pjäsen skrevs också för svenska Riksteatern som ju är uppbyggd av lokala teaterföreningar och teaterns pjäser spelas också ofta på Hembygdsgårdar, berättar Adde Malmberg.

Turnéer för barn, unga och äldre

Höstens föreställning för barn blir en sagostund med Bockarna Bruse som besöker badhuset. Sagostunden framförs under början av hösten av Carola Sarén och senare av teaterpedaog Sarah Bergkulla. Höstens TIU program är riktat till niondeklassister och andra stadiets elever. Tematiken för höstens program är hållbarhet. Nyhet för hösten är en turnerande Vinterkonsert. Under hösten kan man boka en 45 minuters konsert till åldringshem och andra lämpliga platser.

Våren 2023 blir det urpremiär för en barn- och familjeföreställning. Det skrivs som bäst ett nytt manus som baserar sig på Malin Klingenbergs bokserie Patrik och Pensionärsmakten.

Spelåret 2022-2023 på Wasa Teater

BOCKARNA BRUSE PÅ BADHUSET

En lekfull sagostund där vardagen blir ett äventyr

Bockarna Bruse är på väg till vallen för att äta sig feta. På vägen ser de en skylt där det står BADHUS 200 meter.

Badhuset är en spännande plats där man får familjerabatt och kan åka stora rutschkanor. Men tror du bockarna Bruse slipper undan trollet?

Under en sagostund med Bockarna Bruse på badhuset får den kända sagan nytt liv i en rolig, tokig och spännande berättelse med Wasa Teaters skådespelare Carola Sarén eller teaterpedagog Sarah Bergkulla. Bockarna Bruse på Badhuset är en lekfull föreställning där vardagen blir ett äventyr som rymmer både trygghet och överraskningar. Det är en föreställning om att göra som man brukar, om att våga vara modig och om att våga säga ifrån när någon är elak.

Premiär 3.9 kl 14, Vasallen
På turné hela hösten i och utanför Österbotten.

REGI: Jakob Johansson
SCENOGRAFI, KOSTYM, REKVISITA: Pia Enroth
MASK: Anna Vesterback
SAGOBERÄTTARE: Carola Sarén eller Sarah Bergkulla

HEIMAN

Scenversionen av Ann-Luise Bertells roman Heiman behandlar liksom bokens teman som ensamhet, rädsla, skuld, föräldralöshet men också kärlek och hur den tar sig uttryck och går i arv mellan generationerna. Heiman ser på Finlands historia genom en familjs ögon. Föreställningen befolkas av Elof och Olga, deras grannar och släktingar, bybor, auktionskunder, kyrkobesökare, soldater och förstås, en hare. Musiken och rörelsen har en viktig plats i scenversionen. Berättelsen är sprungen ur den steniga österbottniska myllan och frågar sig vilket pris man måste betala om man aldrig får vara sig själv.

Urpremiär 17 september 2022

TEXT OCH REGI: Ann-Luise Bertell
DRAMATURG: Erik Kiviniemi
SCENOGRAFI: Peter Ahlqvist
KOSTYM: Heidi Wikar
MUSIK: Charlotta Kerbs
LJUS: Kristoffer Svenn
SKÅDESPELARE: Johan Aspelin, Jonas Bergqvist, Lina Ekblad, Markus Lytts, Tove Qvickström och Maria Udd. Gästande skådespelare är Anders Hassel, Mats Holmqvist Erik Kiviniemi och Susanne Marins.

GLÄNTA

– ett teater i undervisningen program för gymnasier, yrkesutbildningar och elever årskurs nio

Glänta är ett TIU-program om ekologi, hållbarhet och framtid. Det är en berättelse om vår oförmåga att leva i samklang med naturen och varandra. Finns det något som kan rädda oss? Om vi förstår berättelsen om oss själva, kan vi då skapa en ny annorlunda värld?

TIU- programmet består av tre delar och är ämnesöverskridande. Ett förarbete som görs i klassrummet, föreställningsdelen som spelas i skolans gymnastiksal och ett efterarbete som görs i klassrum. Teaterpedagoger från Wasa Teater handleder pedagogerna med kunskapsbok och handledningsvideor.

Premiär 29.9.2022

AV: Chris Cooper
ÖVERSÄTTNING: Hanna Åkerfelt
REGI: Karin Berglund
SCENOGRAFI OCH KOSTYM: Anders Karls
MASK OCH PERUK: Anna Vesterback
TEKNIKER: Michael Eriksson
SKÅDESPELARE: Jakob Johansson, Carla Fri
PUBLIKARBETE: Nina Dahl-Tallgren, Marja Vuori

VINTERKONSERT

En turnerande konsert om julen och nutid

Wasa Teater erbjuder hösten 2022 en turnerande konsert som passar i de flesta utrymmen. Det blir en knapp timmes konsert med både nyare och äldre sånger och texter om vintern, jul och vår värld. Kapellmästaren Ralf Nyqvist ackompanjerar Markus Lytts och Maria Udd i solonummer och stämsång på svenska, finska och engelska. Turnéerna riktas i första hand till äldreboenden.

Premiär 2.112022, spelas till 11.12023

AV: Arbetsgruppen
REGI: Ann-Luise Bertell
VISUALIST: Anders Karls

MAN FÅR VÄL STÄLLA UPP

I centrum av det lilla samhället finns en byagård där alla samlas. Idrottsföreningen, Kennelklubben, Medborgarinstitutet, Församlingens eftis, Svensk Ungdom, Motorcykelklubben och så förstås Hembygdsföreningen.

Alla har sina utrymmen i byagården och alla är medlemmar i varandras föreningar, vilket gynnar alla eftersom föreningarna får bidrag efter hur många medlemmar de har. Ett bra system ända tills de en dag får ett besök från Hembygdsföreningarnas Centralorganisation. Den oväntat uppdykande representanten sätter i gång en serie av händelser som ingen hade kunnat förutse, smålögner, bortförklaringar m.m som gör att problemen växer i en klassisk farskarusell.

Premiär 12 november 2022

TEXT OCH REGI: Adde Malmberg
KOSTYM: Karoliina Koiso-Kanttila
SCENOGRAFI: Pia Enroth
LJUD: Dennis Lindén
SKÅDESPELARE: Johan Aspelin, Jonas Bergqvist, Lina Ekblad, Susanne Marins, Tove Qvickström, Carola Sarén

PATRIK, IRENE OCH PENSIONÄRSMAKTEN

Patrik är ensam. I skolan blir han retad av Irene, som vill visa för sin pappa att hon är en farlig bov precis som han. När Patrik och Irene upptäcker Pensionärsmakten förändras det mesta. Tillsammans får de använda all sin uppfinningsrikedom för att rädda Pensionärsmakten från superskurken Holly Moms. Med fart och fantasi rör de sig från skolan till hemliga högkvarter, och längs vägen lär de känna nya sidor av sig själva och varandra.

Premiär 18.3.2023. Spelas till 13.5.2023.

AV: Malin Klingenberg
DRAMATISERING: Hanna Åkerfelt
REGI: Paul Olin
SCENOGRAFI: Maria Antman
KOSTYM: Marcus Olson
MASK OCH PERUK: Anna Vesterback
LJUD: Dennis Lindén
SKÅDESPELARE: Johan Aspelin, Jonas Bergqvist, Lina Ekblad, Markus Lytts, Tove Qvickström, Carola Sarén, Maria Udd, gäster: Susanne Marins m.fl.

GÄSTSPEL 2022 – 2023

19.1.2023 – Svenska Teatern – Är det hett här?

30.3.2023 – Riksteatern – Jeanne