Bageri Bergwall lanserar Murri och Backlunds Brunbeta

’Brunbeta’-mockarutan bakas på Bageri Bergwall i Pedersöre och säljs i hela svenskbygden från Karleby i norr till Vasa i söder. Lanseringen sker i samband med premiären av Pleppo TVÅ! – Vi mårar åpå på Wasa Teater.

”Finns inget bättre till kaffe än en Brunbeta”, säger Murri. ”En Brunbeta smakar bra till både nykokat och pannsteiji kafffe!” inflikar Backlund. ”Med en Brunbeta till kaffet orkar man måra åpå hela dagn!” fortsätter Murri.

Bakverket ’Brunbeta’ är en bekant klassiker starkt förknippad med kaffedrickandet i Österbotten. Brunbeta som tagits fram för Pleppo TVÅ! har en mjuk och saftig botten samt en underbart god glasyr.

VD Anette Bergvall-Fagerström kommenterar det nya samarbetet:

”Vi gillar nya kreativa sammanhang och tycker att det är roligt att få vara med där det händer.” Hon säger: ”Vi är extra glada över att få samarbeta med Ted Forsström och Kaj Korkea-aho. ’Vi mårar åpå’ är ett bekant uttryck för oss på bageriet, det kunde vara en given slogan för vårt 50-åriga bageri.”, säger hon. Hon uppskattar speciellt sketchernas höga igenkänningsfaktor och de starka kopplingarna till landsbygden i Pedersöre.

Karaktärerna Murri och Backlund får även pryda förpackningen. Illustrationen är gjord av Patricia Forsström. Produkterna kommer att finnas till salu i butiker, caféer och barer i Österbotten.

För mera information, kontakta:
VD Anette Bergvall-Fagerström, tel: 06-7812 010, e-mail: anette.bw@multi.fi

Bakgrund:
I en helt nyskriven humorshow undersöker Ted Forsström och Kaj Korkea-aho sina österbottniska rötter på oefterhärmligt plepposätt och visar att det finns mycket i hejmtrakten att förundras över och gapskratta åt. Pleppo TVÅ! – Vi mårar åpå! är en tvåmansshow med bekanta pleppokaraktärer, musik, standup och överraskningar. Spelperiod 11.11.2016-25.2.2017 på Wasa Teater.

Ab Bageri Bergwall Leipomo Oy grundades 1966 av Per-Erik och Ulla-Britt Bergvall och drivs idag av dottern Anette Bergvall-Fagerström. Bageriet finns i Sandsund nära Jakobstad och har 20 anställda. Bageriet levererar bageriprodukter främst till Jakobstad, men också Karleby- och Vasaborna har fått smak för bageriets produkter. Hälsa och naturlighet är viktiga värderingar och företaget värnar om sin identitet som närbageri. Det är essentiellt för Bergwalls att kombinera tradition med framtidsvisioner och företagarglädje.