I början av mars arrangeras den första riksomfattande #MinTeater-kampanjen i sociala medier. Inspirationen till kampanjen kommer från Britannien och genomförs i Finland av ett flertal teaterorganisationer. #MinTeater-kampanjen inbjuder alla att dela sin kärlek mot teater.
Varför MinTeater? Vi vill synliggöra att vi i Finland har:
2,7 miljoner teaterbesök (Källa: Teaterstatistiken)
200 professionella talteatrar
700 amatörteatrar
400 sommarteaterproduktioner i året
#MinTeater firar teatern som upplevelse, minne, fritidsverksamhet och som yrke. Alla i publiken, aktivisterna inom amatörteatrarna och talkofolket på sommarteatrarna kan delta i kampanjen genom att använda taggen #MinTeater / #MunTeatteri på Twitter, Instagram och Facebook.
Kampanjen varar en månad och startskottet går på teaterbranschens Thalia-prisfest den 14.3.2016 på Esbo stadsteater. #MinTeater organiseras i samarbete av Teaterinfo Finland TINFO, Suomen Teatterit ry – Finlands Teatrar rf, Teatterikeskus – Teatercentrum, Suomen Näyttelijäliitto ry – Finlands Skådespelarförbund rf, Fackförbundet för teater och media Finland Teme samt Työväen Näyttämöiden Liitto ry.