Monologen utspelar sig i ett sunkigt ingenmansland ombord på en Sverigebåt. B-kändisen Siri von Essen (den store dramatikerns ex) uppträder i baren, pimplar öl i hytten, spårar ur, sjunger karaoke, är förbannad, klarsynt, missunnsam, lullig, tragisk, komisk. Det är både 1800-tal och 2000-tal, inte utan konflikt.
Föreställningen blottar konventioner, rollspel och villkor som kvinnor i kulturbranschen förväntats ställa upp på genom tiderna.
”Varför har inte jag nån staty? Mitt ex har minst fem.”
Siri är på rymmen från allt. Från Stockholm, från branschen, från sin kille, från bilden av henne.
Sagt om Siri i pressen tidigare:
Ett veritabelt crescendo av komisk talang … finlandssvenska Siri Fagerudds feministiska Muminläsning är ljuvlig. – Dagens Nyheter
Begåvade Siri Fagerudd som fem nyanser av Strindbergsdöttrar. – Svenska Dagbladet
Stockholmsutbildade Siri Fagerudd är ett lyckat val för huvudrollen, ett framtidslöfte med koll på sitt minspel och det finstilta som kan finnas skrivet i ett ansikte. – Hufvudstadsbladet
Pääroolin Siri Fagerudd ilmentää onnistuneesti hahmonsa uuden elämäntilanteen aiheuttamaa hämillisyyttä ja hämmentyneisyyttä. – Helsingin Sanomat
Fagerudd och Thomasson genererar de största skrattsalvorna. – Svenska Dagbladet