De langerhanska öarna

Vi möter två systrar i ett hotellrum. De har varandra, men det är också det enda de verkar ha och vara säkra på.

Föreställningens längd är 65 minuter, ingen paus.

 

För första gången får vi i höst se Ylva Ekblad och Stina Ekblad gemensamt stå på scenen i en finlandssvensk teaterproduktion. Stina återvänder nu också i sin första finlandssvenska produktion se dan Århundradets kärlekssaga på Wasa Teater 1979.

Klockriketeatern ger i höst dramatikern och författaren Susanne Ringells De langerhanska öarna. Produktionen får sin premiär den 27 september i Louhisalen i samarbete med Esbo stadsteater. Därefter startar en turné med föreställningar på Wasa Teater, Åbo svenska teater, Nationalteatern i Helsingfors och Dramaten i Stockholm.

”Författaren Susanne Ringell har själv klassat De langerhanska öarna som en lekfull dystopi. Pjäsen har emellertid också mycket humor, det slags humor som uppstår i glappen mellan olika avsikter och uttryckssätt.”
Svenska Yle

De langerhanska öarna är nyskriven finländsk dramatik på svenska, som tar upp existentiella frågor i en enaktare. Texten är skriven med systrarna Stina och Ylva Ekblad i åtanke, och det är också dem vi kommer att se på scenen. Pjäsens författare Susanne Ringell beskriven historien som en lekfull dystopi. I pjäsen möter vi två systrar i ett hotellrum. De har varandra, men det är också det enda de verkar ha och vara säkra på.

– Pjäsens bärande tema är förlust, förlust av mening och sammanhang. Tonen är poetisk, ofta vemodig men också halsbrytande associativ och respektlös i förhållande till givna sanningar och konvenansens regler. Systrarna vill inte vara papegojor, de säger sig hellre utbyta tankar än åsikter, hellre samtala än diskutera. De kämpar. De längtar, de försöker bryta sig ut. Deras saknad och längtan är besläktad med den som ofta finns i Tjechovs pjäser, som de också berör.

– Om Onkel Vanja ersattes av Tante Tanja skulle det inte vara någon titelroll, konstaterar den ena systern krasst. Medan den andra ibland misstänker att hon egentligen är en
handlingsmänniska. Mest drömmer de. Om ön de kom ifrån, om naturen i en tid när den ännu var verkligheten och verklig. Nu är de amputerade från moderkroppen. Systrarna gör så gott de kan, säger Ringell.

De langerhanska öarna är ett inre poetiskt drama, enligt sin författare också och samtidigt ett inre politiskt drama. Pjäs en regisseras av Ulrika Bengts, som regisserade Mor Kurage på Wasa teater 2016 med Ylva Ekblad i titelrollen. För scenografin står Katrin Brännström och kläderna planeras av kostymdesigner Linn Wara . Musiken förverkligas av kompositör Peter Hägerstrand , ljusen av ljusdesigner Mari Agge och som producent står Dan Henriksson.

En stor del av teamet bakom De langerhanska öarna var också med och skapade den kritikerrosade produktionen Simma näck (Ringell, Bengts, Hägerstrand, Brännström, Agge, Y. Ekblad) på Klockriketeatern 2009. Isabella Rothberg i Ny tid 2.2.2009: Simma näck hör definitivt till det bästa som spottats ut på den finlandssvenska teaterscenen på länge. Mycket beror på att alla komponenter sitter där de ska. Regi, text, skådespeleri är i samverkan. De langerhanska öarna har premiär på Esbo stadsteater, 27.9.2017 i Louhisalen.

 

Produktionsuppgifter

Klockriketeatern: De langerhanska öarna
Text : Susanne Ringell
Översättning : Laura Ruohonen (textning)
Regi : Ulrika Bengts
Scenografi : Katrin Brännström
Kostym : Linn Wara
Musik : Peter Hägerstrand
Ljus : Mari Agge
På scenen : Stina Ekblad, Ylva Ekblad

Beställ Wasa Teaters nyhetsbrev Klicka här