Stor renovering av Wasa Teater med kundupplevelse i fokus

År 2019 fyller Wasa Teater 100 år. Det kommer att firas med tillgänglighet, ny teaterrestaurang, publikvänlig repertoar och större salong. Wasa Teater planerar en omfattande renovering och kommer att öppna nya och gamla dörrar hösten 2019.

Stor renovering med kundupplevelse i fokus

De första sakerna publiken kommer att uppleva när de nya dörrarna öppnas är en tillgänglig inbjudande entré och återöppnandet av anrika restaurang Ernst. Restaurangen vidgar begreppet teaterhus och kommer att vara ett ställe där kunderna får goda historier, god mat och dryck i en inspirerande miljö.

– Förutom att vi planerar en mindre scen för olika slags föreställningar i restaurangen, innebär ny-öppnandet av Ernst också att teatern på ett bättre sätt kan erbjuda helhetskoncept till företag, föreningar och de enskilda teaterbesökarna, säger teaterchef Åsa Salvesen.

De största renoveringsåtgärderna sker i salongen och bakom scenen

Utgångspunkten för renoveringen är att stora scenens teknik moderniseras för att Wasa Teater skall kunna erbjuda olika slags estradkonst med ljudvärld, scenografi och ljussättning i toppklass. På innergården byggs en ny huskropp som bland annat innehåller ett lager i anslutning till teaterns stora scen. Lagret möjliggör längre och mer flexibla spelperioder där humor, musik, drama och familjepjäser kan växla från vecka till vecka och från dag till dag.

– Salongen kommer också att få en ny läktare som ger fler platser. För Wasa Teaters kunder betyder det här att teatern kan erbjuda större produktioner och fler kända gästspel och gästande artister. För teatern innebär fler platser en ekonomisk möjlighet att erbjuda våra besökare sådant som efterfrågats i flera år, säger Salvesen.

Verksamhet året runt i ett tillgängligt teaterhus

Bredvid nybygget på innergården planerar Wasa Teater också att bygga Glaset, en inglasad del mellan huskropparna, som har många viktiga funktioner. Förutom att Glaset ger en betydligt bättre tillgänglighet och ingång till Vasallen, kan utrymmet användas för pausservering, för mindre föreställningar och fungera som en annorlunda fest- och möteslokal för hyresgäster.

Utanför Glaset vill teatern på ett mer ändamålsenligt sätt ta i bruk den unika innergårdsmiljön och bygga en utescen som till exempel kan användas för musikkvällar och av sommarteatrar.

– Visionen för Wasa Teater är att vara ett attraktivt, mångsidigt och tillgängligt kulturcentrum som erbjuder lokala upplevelser i världsklass. För att lyckas vara aktuella för vår publik i hundra år till jobbar vi nu stenhårt för att alla bitar i renoveringsprojektet skall falla på plats, avslutar Salvesen.

Ladda ner bilder

Vy från Sandögatan. Bild LAAJA arkitekter.
Genomskärning av teaterbyggnaden. Överst syns scenen med tillbyggnaden, under salongen syns nya restaurang Ernst. Bild LAAJA arkitekter.
Innergården med utbyggnaden och Glaset.
Innergården med utbyggnaden och Glaset. Bild LAAJA arkitekter.
Den förstorade och uppdaterade foajén. Bild LAAJA arkitekter.
Vy över nya restaurang Ernst. Bild LAAJA arktiekter.
Vy över nya restaurang Ernst. Bild LAAJA arkitekter.

Gatuplan Wasa Teater. Bild LAAJA arkitekter.

Läs mera om vårt 100-års jubileum och renoveringen >>