NYSKRIVEN MUSIKAL AV KAJ UNDER RENOVERINGSÅRET

Det står nu klart att Wasa Teater under spelåret 2018-2019 kommer att spela på Ritz och Smedsby UF. Under hösten erbjuds nyskriven musikal och traditionsenligt familjeföreställning under våren.

I september 2018 kommer Wasa Teater att kunna erbjuda en urpremiär för en nyskriven musikal av KAJ. I musikalen medverkar förutom humorgruppens tre medlemmar också skådespelare från Wasa Teater. Musikalen kommer att spelas 55 gånger fram till nyårsafton. Biljetter kommer till försäljning den 7 april 2018. Musikalen regisseras av Wasa Teaters tidigare teaterchef Ann-Luise Bertell. Foto Eva Lingon.

Kommer publiken att känna igen KAJ?

Efter att ha gjort tre humorshower i ganska liknande stil, säger Axel Åhman, Jakob Norrgård och Kevin Holmström, att de vill testa någonting nytt, utvecklas och utmana sig själva.

– Publiken kommer att få se en musikal av och med KAJ, men allt kommer att vara nyskrivet. Det här är en idé som vi har diskuterat länge och nu får vi äntligen sätta oss ner och skriva manus, musik och låttexter, berättar humorgruppen.

Kommer publiken att känna igen KAJ?

– Publiken kommer absolut att känna igen KAJ. Det är kanske ett nytt format, men det är fortfarande låtar på dialekt och vår karakteristiska humor, berättar humorgruppen vidare.

– Det är en glädje och en ära att få bli den första som regisserar KAJ. Tematiken de valt för sin musikal; frågan om det var bättre förr, blir intressant att få ett svar på. Jag ser fram emot samarbetet med KAJ och med min teater, Wasa Teater, berättar Ann-Luise Bertell.

Hösten 2018, ett samarbete med Ritz

Wasa Teater har sökt olika utrymmen för renoveringsåret men är glada över att Ritz är höstens huvudsakliga scen. Också föreningen som driver verksamheten på Ritz ser stora möjligheter med att ha Wasa Teater som gäster.

– Skafferiet r.f. ser mycket fram emot hösten 2018 tillsammans med Wasa Teater. Föreningen hoppas på att Wasa Teaters närvaro på Ritz skapar synergieffekter för båda parter och tror att både teatern och Ritz gagnas av samarbetet. Verksamheten på Ritz kommer under hösten att fortsätta som vanligt, även om antalet egna evenemang minskar. Det har dock redan reserverats helger för konserter och våra årligen återkommande evenemang, säger ordförande Niklas Finne.

Ett annorlunda spelår

Efter en höst på Ritz blir det våren 2019 enligt tradition en familjeföreställning. Den våren kommer föreställningen att spelas på Smedsby UF. Familjeföreställningen spelas från mars till maj 2019.

-Musikal, humorgruppen KAJ, Ritz och Wasa Teater – det blir ett spännande samarbete i hjärta av Vasa! Teatern lever under annorlunda stjärnor under renoveringsåret och vi är glada att också kunna vara på Smedsby UF, som är ett aktivt föreningshus med stark teatertradition och med en logistik som lämpar sig bra för vår verksamhet. Huset har en anpassningsbar scen, en stor sal, goda serverings – och parkeringsmöjligheter. Utöver det kommer Wasa Teater i vanlig ordning att också ha turnerande produktioner i regionen, berättar teaterchef Åsa Salvesen om teaterns verksamhet under renoveringsåret.