Intervju: kompositören Peter Hägerstrand

Intervju: kompositören Peter Hägerstrand

Kompositören Peter Hägerstrand intervjuas om sin karriär och sitt jobb med musiken till pjäsen Mor Kurage och hennes barn.

Intervju med Peter Hägerstrand
– kompositör till den nyskrivna musiken i Mor Kurage och hennes barn

Vad har du jobbat med inom musikbranschen tidigare?

Jag kommer från Rockmusiken från början.  Men går man riktigt lång tillbaka så började det med att min bror kom hem med en Landola-gitarr, någongång under det glada 70-talet. Där tog en lysande fotbollskarriär slut. Efter en vecka bodde den där gitarren i mitt rum, och så småningom om blev det här punkens och post-punkens tider. Det blev mitt starkaste intresse helt enkelt.

Vilken är den bästa spelningen som du gjort som rockmusiker?

Jaa, det är omöjligt att säga. Det är lättast att komma ihåg dom sämsta spelningarna där det har varit två eller tre i publiken eller när man nästa har blivit ihjälslagen av raggare någonstans i Sverige. Men jag kommer alltid att minnas när vi spelade med Good Evening Manchester på Ruisrock före Nirvana. Även ifall jag inte själv kommer ihåg det så är det många som påminner mig om att det var en bra spelning.

I vilken stil är musiken till Mor Kurage?

Det är scenisk musik. Men det är lite speciellt eftersom det är just sångerna som finns i manuset. När vi började jobba med den så kom vi tidigt fram till att, eller jag kom fram till att, det inte går att använda originalmusiken. Plan A var från början att använda den musiken av originalkompositören, men det gick inte använda den. Den var väldigt fast förankrad i 30-talet.

 

Boka din biljett till Mor Kurage och hennes barn!

Kommande program

Aktuellt

Beställ Wasa Teaters nyhetsbrev Klicka här